05.05.2017 - 12:50
BARCELONA, 5 (EUROPA PRESS)
El seguiment continuat de pacients crònics redueix un 23% de mitjana els ingressos en urgències, segons el balanç d’una experiència d’atenció al malalt crònic en l’Equip de Gestió de la Cronicitat (EGC) del Servei d’Atenció Primària Baix Llobregat Centre, ha informat aquest divendres l’Institut Català de la Salut (ICS) en un comunicat.
L’EGC, que es va engegar el 2013, compta amb 11 infermeres gestores de casos i dos metges de família per dur a terme la detecció precoç, l’atenció i el seguiment de pacients crònics complexos de forma contínua i al seu domicili sempre que sigui necessari.
L’envelliment progressiu de la població i l’increment de l’esperança de vida estan relacionats de forma directa amb l’augment de les malalties cròniques, per la qual cosa la seva atenció s’ha convertit en “un dels principals eixos de l’activitat dels serveis i les polítiques públiques de salut”.
Les infermeres de casos són responsables de l’atenció d’una cartera de pacients per detectar o resoldre possibles descompensacions, i la continuïtat de l’assistència als pacients crònics queda “assegurada” mitjançant una targeta blava identificativa per a aquest col·lectiu que els permet contactar telefònicament amb l’EGC tots els dies de la setmana i a qualsevol hora.
Aquest equip també desenvolupa un programa de formació continuada que inclou cursos de lideratge clínic, de coordinació entre tots els dispositius de salut i de control de símptomes en pacients crònics complexos, impartits a metges i infermeres dels 20 equips d’atenció primària (Eap) distribuïts pel territori de la regió sanitària del Baix Llobregat Centre.