04.07.2020 - 21:50
|
Actualització: 05.07.2020 - 10:23
Comencem a entendre que el nom de Sant Jordi d’estiu, per anomenar la diada del llibre del 23 de juliol, es consolida i defineix la festa. Sabem que llibreries, editorials i floristeries sortiran al carrer i que a Barcelona, epicentre de la festa, les parades se situaran al llarg del Passeig de Gràcia, des de la plaça de Catalunya fins al carrer de Provença, segurament. Hi haurà unes tres-centes parades. S’ocuparan de les set del matí fins les onze de la nit. Però hi ha molts detalls encara oberts i queden menys de vint dies per a la celebració. Dilluns es tancarà el termini de sol·licitud de parades, que seran de dues mides: vuit metres o tres metres. Un cop rebudes les sol·licituds, en els dies vinents es repartiran les parades i espais.
Però a causa de la incertesa sobre l’evolució de la pandèmia, s’ha parlat poc fins ara del Sant Jordi d’estiu. També pels protocols de seguretat, que estan definits però encara no estan aprovats pel Procicat. I molts lectors desconeixen que finalment el Sant Jordi que no es va poder fer el 23 d’abril, quan encara ens trobàvem tots confinats a casa, finalment sí que es farà el 23 de juliol, tot i que per seguretat sanitària serà una altra cosa, és clar.
El sector, en general, veu la festa com una oportunitat per a recuperar una part, encara que sigui petita, de la facturació que no es va fer per Sant Jordi. I més enllà de les raons econòmiques, també hi ha les raons emocionals, de retrobament amb els lectors, de passejar entre llibres a l’aire lliure, del fet que el món del llibre sigui visible i s’entengui com a necessari.
Els diferents protagonistes del sector i els condicionants fan que no tothom vegi les mateixes oportunitats ni contingui les mateixes ganes ni expectatives sobre el 23 de juliol. És per això que hem preguntat a diversos personatges del sector del llibre sobre el Sant Jordi d’estiu i què n’esperen.
Montse Ayats.
MONTSE AYATS
Presidenta de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Sí, és fonamental. Necessitem que els llibres que vam editar el primer trimestre tinguin l’oportunitat d’arribar als lectors. Tenir aquesta data a l’horitzó hi ajuda i ha ajudat a reactivar la cadena aquests dies. No és fàcil que tot torni a rodar.
2. Què n’espereu?
El primer objectiu era que fóssim capaços d’organitzar-ho tenint en compte les dificultats de la situació. El segon, que siguem capaços de convèncer la gent que el 23 de juliol i els dies que els precedeixen són bons dies per a regalar i per a regalar-se llibres. Des del punt de vista econòmic no ens hem marcat una xifra. Sigui quina sigui serà bona pel sector.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè la festa sigui un èxit?
Hem fet feina per sumar. Tenim el suport i la complicitat de les administracions. Els projectes col·lectius són potents. Ara cal parlar-ne, explicar-ho, recordar el valor de la lectura i els llibres…
ANNA BALLBONA
Escriptora. Premi Llibres Anagrama 2020 per No sóc aquí (Anagrama).
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
És una cita que ajudarà i ha d’ajudar al sector. El 23 d’abril no vam poder celebrarel Sant Jordi que coneixíem, com no hem pogut celebrar i fer moltes més coses aquests mesos, a causa del confinament. La festa del 23 de juliol ha d’ajudar molt els llibreters, editors, distribuïdors i els autors en generar debat sobre els llibres. La festa també serà un recurs per a trobar-nos tots, també els lectors, és clar, al voltant dels llibres. Que sigui una festa de retrobament de tothom al carrer. I no cal que s’assembli al 23 d’abril: aquesta serà una festa diferent i les comparacions són sobreres. No perdem força amb les comparacions, que ens poden fer caure en un cant de ploramiques per no poder fer un seguit de coses. Però en podem fer unes altres. La celebració serà diferent a Barcelona que a fora, perquè en els pobles i ciutats més petites s’han continuat fent mercats setmanals, per exemple, i no és tan diferent de posar parades de llibres al carrer.
2. Què n’espereu?
Espero que serveixi d’embranzida. El 23 de juliol serà important i s’ha d’aprofitar, però no voldria que ens quedéssim amb el dia i no anar més enllà. El 23 de juliol no s’ha d’acabar el 23 de juliol. En aquest temps de confinament, posats a buscar bones notícies, s’ha demostrat que hi ha comunitats lectores compromeses. Però no ens hem de quedar aquí. És temps de generar molts moments de trobada al voltant del llibre i que vagin més enllà de les meres signatures. Aquestes primeres setmanes de desconfinament, hi ha llibreries que han organitzat actes al carrer, amb la complicitat d’un bar, per exemple, i amb el permís de l’ajuntament, i aquests actes funcionen! I això ens demostra que hem de trencar la inèrcia que teníem abans del confinament. Hem de generar nous moments al voltant del llibre, com presentar-los a l’aire lliure els mesos de juny, juliol, agost. Puc certificar que funcionen: la gent es retroba, conversa, i li agrada que li expliquin històries… Construïm aquest imaginari de trobades literàries al carrer, perquè sé que rutllen i són interessants per a tothom.
També detecto en molts mitjans de comunicació la inèrcia de sempre, d’oferir seccions dedicades a l’evasió banal. Però, perquè no podem parlar de llibres, generar continguts interessants al voltant de la literatura? I això afavoriria a generar un any literari més repartit.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
Generar el xup-xup d’un imaginari nou: omplim d’activitats el mes de juliol i més enllà del dia 23. Hi ha coses que es poden fer més fàcils, fer-les amb seguretat i gaudir-les. Creiem-nos la indústria cultural i editorial. Perquè aquest clic no s’ha fet encara. Necessitem un canvi d’imaginari.
NÚRIA CADENES
Escriptora i llibretera. Copropietària de la llibreria Fan Set de València. El darrer llibre que ha publicat, Guillem (Amsterdam).
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Nosaltres a València celebrarem la festa, segur, però encara no sabem exactament com. Posarem bonica la llibreria, farem el descompte, però encara no hem decidit si tindrem una parada a fora i segurament no farem signatures d’autors.
Quant a la pregunta que planteges, més que imprescindible, jo diria que és una festa positiva. Sobretot perquè és una proposta creativa i propositiva. No se sap gaire com serà encara, però sabem que passejarem entre llibres. I pel simple fet que se’n parli, que es posi el llibre en primer terme, ja va bé. Una lectora l’altre dia em deia: ‘M’ho prendré com el dia de venir a buscar els llibres per anar a la platja, per aquest estiu.’ I així també ens traiem la pena del Sant Jordi que no ha estat.
2. Què n’espereu?
El juliol sempre és un mes estrany. Per això, espero que sigui una mica més que el juliol habitual. Que vingui una mica més de gent. I, sobretot, és una mica de celebració, de l’estiu, del fet que hi som i de donar visibilitat a les novetats que no van poder sortir perquè van quedar confinades.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
Parlar-ne, sobretot. I fer que sigui. Al capdavall és fer que existeixi. I prendre’ns-ho més relaxadament també. El Sant Jordi sempre és molt estressant. En aquesta ocasió en podem gaudir amb més tranquil·litat, a pas de juliol, prenent un refresc i potser trobant-nos algun escriptor. Ara, això sí, hem d’estar disposats a gaudir de la festa.
JOSEP COTS
Copropietari d’Edicions de 1984.
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Hem de recordar que el 23 de juliol no és Sant Jordi sinó que és Santa Brígida de Suècia (ha, ha, ha), patrona d’Europa. Aquest Sant Jordi d’estiu no deixa de ser un pal·liatiu, per a resoldre una mica allò que no va ser. Primer ens ho hem de creure, perquè ens convé de fer-ho per mantenir la cadena econòmica del llibre. La part emocional també hi és, perquè una qüestió important és el retrobament dels autors amb els seus lectors. Ho necessiten. Perquè hem de recordar que s’han suspès totes les presentacions presencials des de mitjans de març.
2. Què n’espereu?
Espero que els autors estiguin contents. Després, si ens ho creiem, aconseguir de pal·liar la patacada forta. Per Sant Jordi es va facturar entre un 15 i un 20% del que s’acostuma a vendre. Si el 23 de juliol venem un 20% més, aconseguirem quedar-nos al voltant de la meitat de pèrdues. Ara, és clar, hi ha incertesa encara: els rebrots creen una certa amenaça i ja veurem com va tot. Han confinat el Segrià i això restarà espontaneïtat i farà de fre a la gent.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
Primer, dir la veritat: que es tracta de fer una festa, una trobada i que aquesta ha d’ajudar a tot el sector, perquè pateixi menys i perquè pugui tirar endavant. Per una altra banda, les administracions es van comprometre a potenciar aquesta festa i caldria que fessin molta publicitat. Però dependrà de com evolucioni la pandèmia en els dies vinents. Fins fa quatre dies comptats, no se sabia quina forma tindria la festa. La incertesa ha arribat fins avui i això ha fet que no se’n parli. És clar, s’ha tardat a dir-ho perquè calia anar amb una certa seguretat.
MARTÍ DOMÍNGUEZ
Escriptor. Premi Òmnium Cultural a la Millor novel·la de l’any 2020 per L’esperit del temps (Proa)
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Tindre un dia dedicat al llibre, amb la connotació tan emocional i amb el bagatge cultural que té el dia de Sant Jordi, fa que siga evidentment un dia imprescindible.
2. Què n’espereu?
La indústria del llibre és molt precària, es troba en una situació de gran feblesa, especialment les editorials més petites. De manera que tot allò que siga dinamitzar aquest públic lector és important. És un públic lector que existeix i que jo, que sempre sóc optimista i crec que al País Valencià va creixent dia a dia, fa que ens vinga molt bé que hi haja aquest comboi.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
S’ha hagut d’allargar al 23 de juliol, però també està justificat, perquè s’anima aquesta massa lectora, que és fidel i té les seves llibreries de referència, se l’anima a fer un pas més en adquirir uns llibres, que seran llibres de lectura per a l’estiu. Si a l’estiu busquem lectures per a aquest temps de tranquil·litat, doncs ara és el moment, el 23 de juliol és el moment, de comprar-nos aquests llibres que ens acompanyaran durant la canícula. Per poder fer d’aquest 23 de juliol un èxit, també podria donar-se el cas que s’instituïra com un dia més de compra de llibres en un futur. Que hi haguera el 23 d’abril, el 23 de juliol i després la Setmana del Llibre en Català i Nadal. Són els quatre moments de l’any en què els lectors adquireixen llibres per passar les estacions. Fem aquesta reflexió. Aprofitem aquesta conjuntura de tragèdia, de crisi, per a créixer com a societat i com a societat consumidora de cultura.
NÚRIA DÒRIA
Llibretera. Copropietària de la llibreria Dòria de Mataró.
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
El 23 de juliol no celebrem Sant Jordi, celebrem el dia del llibre, perquè a causa de la covid-19, les llibreries d’aquest país vam començar a patir de valent. Per això ha nascut aquesta ‘festa’, per intentar de recuperar-nos i ajudar el sector a tornar a una certa normalitat. Més que imprescindible, necessària.
2. Què n’espereu?
Recuperar Sant Jordi és impossible, però espero si més no tornar a connectar amb els nostres clients/lectors, i donar les gràcies als qui ens han fet comandes durant aquest confinament.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol, perquè la festa literària sigui un èxit?
Que la Generalitat i els ajuntaments ens ajudin a difondre aquesta celebració, a tallar els carrers i a deixar-nos espai públic per a sortir a vendre.
MARIA FERNÀNDEZ SERRA
Llibretera. Copropietària de la llibreria Casa Usher a Barcelona.
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Imprescindible no la trobo. De fet, no trobo que sigui una bona idea, perquè amb tants protocols hem de fer el Sant Jordi d’una manera molt especial i amb massa precipitació. Tot just avui, 3 de juliol, he rebut la butlleta per a tornar a sol·licitar la parada. Amb vint dies he de llogar les carpes, llogar la gent que s’estarà a la parada, demanar els llibres… és molt precipitat. Pensa que un Sant Jordi normal el comencem a organitzar a primers de febrer, entre dos i tres mesos. Aquesta proposta no ens funcionarà gaire ni per infrastructura ni per logística ni per cost. Si ens posen a tots al Passeig de Gràcia, amb limitacions lògiques de capacitat (no hi podrà haver més de tres persones a la parada juntes) i les despeses que ens implicarà… diria que no em surten els números. I com que es farà el 10% de descompte, hi guanyarem una misèria. Per això i en veient tants condicionants, parlar de Sant Jordi és un error. Es calcula que aquest 23 de juliol podem guanyar un 30% dels diners que es facturen en un Sant Jordi normal. A mi em sembla que es va decidir de posar la data del 23 de juliol sota la pressió del confinament en els mesos de l’any més forts per al sector. Però determinar aquesta data ens ha portat molta precipitació, ens ha condicionat massa.
2. Què n’espereu?
És difícil de dir. Espero que el 23 de juliol hi hagi més moviment del que hi hauria si no s’organitzés aquesta festa. Però ja veurem quanta gent hi haurà a Barcelona a finals de juliol.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
Em sembla que cal comunicar-ho bé, se n’ha de parlar. Fins ara hi ha hagut la discussió de si calia fer el Sant Jordi d’estiu o no i no ens hem centrat a explicar que es farà.
JORDI MARTÍN LLORET
Director editorial del segell principatí Més Llibres, del Grup Bromera, i traductor.
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
Si més no és l’única cita que tindrem enguany per a celebrar allò que fins ara hem celebrat d’una manera ben natural, celebrar la literatura i sortir al carrer i gaudir de la literatura fent-ne consum, que per una altra banda és allò que ara també necessita el sector.
2. Què n’espereu?
D’entrada, com que és l’única cita que tindrem centrada en el consum de literatura, esperem de recuperar una mica les pèrdues que ens ha causat el confinament. Repeteixo, que no és l’ideal, perquè per a mi Sant Jordi és el 23 d’abril i sempre ho serà. Com tampoc, d’una altra banda és ideal que la gent surti a comprar llibres només el dia de Sant Jordi. Cada setmana hi hauria d’haver un dia per a comprar llibres i consumir cultura en general. Això ens ha de servir per a replantejar-nos de quina manera volem fomentar el consum de literatura.
3. Què creieu que caldria fer d’aquí al 23 de juliol perquè sigui un èxit?
D’aquí al 23 de juliol és fonamental que es faci molta difusió de la cita. He pogut saber per les reunions d’editors.cat que hi ha prevista una campanya de difusió bastant clara, i esperem que tingui una difusió molt bona i que tothom sàpiga que aquell dia, en la mesura que sigui possible i sempre en les condicions de seguretat i garantia sanitària absoluta, es pugui sortir al carrer i celebrar la festa del llibre i també de la rosa.
LLUÍS VILA
Gerent de la llibreria La Llopa de Calella de la costa, una població turística.
1. El Sant Jordi d’estiu és una cita imprescindible per al sector?
El Sant Jordi és una cita imprescindible, òbviament. Però el Sant Jordi ja l’hem passat i no l’hem fet. Ara farem una altra cosa, una repetició, el que sigui, i benvingut. Penso que ningú del sector hi no creia gaire i ara, darrerament, sembla que tothom s’ha animat. Nosaltres hi serem. Preparem una parada amb totes les mesures de seguretat, tindrem autors signant. Jo hi confio prou, amb totes les prevencions possibles.
2. Què n’espereu?
Tradicionalment, el Sant Jordi, quan cau en un dia festiu, els llibreters de les grans ciutats, sobretot Barcelona, es queixen perquè diuen que la gent se’n va i representa que les llibreries de poble en sortim beneficiades. Això és cert en un cert grau. En general, el Sant Jordi ideal és el que cau en dia feiner i la gent està pel que ha d’estar. Per això et dic que no sé si ens afavoreixi especialment pel fet que ens trobem en un lloc turístic. En absolut. Tindrem la gent que hàgim de tenir, perquè els turistes estaran per més coses.