10.07.2020 - 01:33
|
Actualització: 10.07.2020 - 07:54
El Rural FilmFest és un festival internacional i itinerant de cinema documental, ficció i animació, centrat en el món rural, l’ecologia, la sostenibilitat i els recursos naturals i culturals. Alhora, és un campament d’estiu amb excursions a la natura, ball, festa i un aplec pensat per a professionals de l’audiovisual i públic en general. Forma part de Green Film Network, la xarxa internacional de festivals de temàtica ecològica, i és dirigit pels directors i realitzadors Jaume Quiles i Alberto Guitiérrez, que el van crear. S’estrenà a Fuencaliente (Castella – la Manxa) l’any 2013 i enguany es fa a l’Alcoià i el Comtat per segona vegada consecutiva. Hi haurà projeccions nocturnes, gratuïtes i a l’aire lliure a Agres, Alcoi, Alcoleja, Banyeres de Mariola, Benasau, Cocentaina, Gorga i Muro.
De resultes de la pandèmia del coronavirus, s’hi faran canvis per garantir les mesures necessàries i evitar contagis. No hi haurà la reunió de professionals, però sí que hi assistiran alguns directors per fer els debats posteriors a les projeccions; les votacions del públic es faran telemàticament; hi haurà gel desinfectant; les cadires seran a dos metres de distància l’una de l’altra; tothom haurà de dur màscara; i es controlaran les entrades i les eixides als llocs de projecció.
Programació compromesa
La programació es divideix en diverses seccions: EcoFilms, curts de ficció, animació i documentaris amb temàtica vinculada al món rural; RuralFicción amb curts de ficció de temàtica lliure; el premi Mancomunitat de l’Alcoià i el Comtat al millor film valencià; i, com a novetat, el premi 20 Mils al millor film de temàtica de muntanya.
Alguns films són de temes locals, tot i que tracten de situacions compartides a molts llocs del món, com ara Manchar Last of the Lake People, que vol crear consciència sobre la greu situació que enfronta l’ecologia del llac Manchar, un dels més grans d’Àsia, que solia ser la llar de milers de pescadors, ocells migradors de tot el món i una florent i pròspera flora. Un paradís perdut a causa de la contaminació causada per un desguàs industrial.
Un altre film que parla sobre la possible pèrdua d’un espai natural és Dry Tears of the Aral, de Danila Volkov, que adverteix de l’amenaça de mort de la mar d’Aral, a l’Àsia Central. El 1960 era el quart llac més gran del món i ja s’ha reduït a la meitat, per culpa del cultiu insostenible de cotó que hi va començar fa menys de quaranta anys.
Els efectes que l’ésser humà origina en la natura també són el fil conductor del curtmetratge Beyond the glacier, una reflexió sobre les relacions humanes amb el medi natural, que tracta del futur de l’espècie en un context de caos geogràfic.
Per una altra banda, la capacitat humana de superació és el tema central de The Other Side – Mountain climber de Rajeev Thottippully, que explica la història d’un gerent de vendes que va perdre una mà en un accident de moto. Aquest també és el tema de Cino, Ian!, la història d’amistat entre el fotògraf alpí Renzino Cosson i el gran alpinista italià Giorgio Bertone, que van ser el primer equip italià a escalar la paret nord del Capità, a Califòrnia. I, per acabar, el film d’animació Ben or Break, amb dos pandes juganers que prenen l’instint de superació animal com a font d’energia per demostrar com sobreviure millor als terratrèmols
Al Rural Film Fest s’hi tracta de temes concrets diversos i curiosos, però sempre compromesos, com ara la migració humana forçosa, la tinença d’animals salvatges, la cria de peixos al desert i l’aprofitament dels aliments que fa Robin Food, un restaurant sense ànim de lucre que rescata aliments sobrers de mercats i granges, els cuina i els serveix. Tot per a conscienciar el públic sobre els problemes dels residus d’aliments, la sostenibilitat i el canvi climàtic.
La importància del patrimoni cultural
El patrimoni immaterial i les tradicions també hi són presents, amb tot un seguit de films. El Pastor de Puente Mocho presenta la transhumància de bestiar oví que uneix la serra de Segura i el comtat de Jaén. Echilibru, Bear Foot gira entorn dels homes que es posen pells i simulen ser óssos, desfilen i ballen cada cap d’any als Carpats romanesos, una tradició espectacular i ben viva que lliga directament amb les festes de l’ós del Vallespir i els Ports. Then comes the evening ensenya la vida de dues dones grans que viuen aïllades als pujols de Bòsnia Oriental, i emfasitza el patrimoni cultural intangible, amb la presentació de cants i rituals per a domar el clima advers, la calamarsa i la tempesta.
I Riafn fa un viatge al paisatge sonor dels Alps en què l’idioma, les cançons, les crides i ordres dels agricultors i pastors es barregen per a crear un migmetratge a cavall entre l’ideal artístic i el realisme documental, que retrata un lloc utòpic allunyat de la velocitat compulsiva i l’accessibilitat de la tecnologia de la comunicació que satura la vida moderna.
Al seu torn, Mujeres del campo fa un viatge a la realitat invisible que es troba a la frontera del món rural, on la vida de les dones es regeix pel ritme del bestiar i les tasques domèstiques. Dones fortes i valentes, capaces d’ocupar-se de tot. Dones que lluiten en les verdes pastures de Cantàbria.
Producció valenciana
El Rural FilmFest dedica un espai a cinc propostes de producció valenciana. Candelas. Aguardiente A Leña, de Javier Falcó i Ximo Fernández, és un curt documental de caràcter etnogràfic que recull moments del procés de fer aiguardent, una activitat tradicional a mig camí entre allò que és permès i prohibit, i que desapareix per falta de relleu generacional. Els records i les anècdotes afloren entorn de la llar de foc.
El curt d’animació Echoes, de Diana Acién Manzorro, conta la història d’un obrer de fàbrica deprimit que té un episodi de dissociació. Operation Rüppell, de Sergio Girona, gira entorn d’una operació internacional improvisada per obtenir la primera instal·lació d’un transmissor GPS a Europa amb l’objectiu de revelar el canvi climàtic i el fem electrònic europeu, una operació nascuda de la captura en suspens d’un voltor africà en perill crític d’extinció a l’estat espanyol.
RIP. Renaix i Palpita de Rafa G. Sánchez mostra els perills de la gentrificació ensenyant el deteriorament del barri Carolines d’Alacant, el de les seues àvies. Un documentari fet de resultes d’haver viscut de primera mà el trasbals del Raval i el Poblenou de Barcelona arran del turisme.
I, finalment, Savis de l’horta fa una aproximació deliciosa als valors culturals, naturals i socials que amagava i amaga encara viure a l’horta de la vora de València, i ho contraposa a la vida urbana.Dóna veu a gent anònima que ha llaurat la terra amb estima i dedicació, que ha conviscut amb la natura. Ofereix testimonis que expliquen anècdotes, històries i experiències personals entranyables. Mostra la bellesa d’un món que, sovint, malda per sobreviure i contrarestar, per exemple, la pressió de l’especulació urbanística. I tot això amb la pantalla en blanc i negre, amb el segell inconfusible del periodista compromès David Segarra.