07.03.2020 - 12:36
|
Actualització: 07.03.2020 - 16:07
La concentració ‘Xiulem pel tren’ convocada per la plataforma Indignats amb Renfe s’ha hagut d’endarrerir perquè el tren regional Vinaròs-València anterior a la mobilització circula amb un retard de trenta minuts. La concentració, convocada inicialment a les 12.00, també s’ha vist afectada per la cancel·lació del tren Castelló-València nord per una ‘incidència tècnica’ de les 11.15, una suspensió que s’ha anunciat a les 11.30. El següent tren no ha passat fins a les 12.25.
#VlcC6 INFO #VlcC6: Cercanías con salida de Castellón a las 11:15 h. destino Valencia Nord HOY NO CIRCULA, por incidencia técnica. Próximo tren 12:25 h. Disculpen las molestias.
— Cercanías València (@CercaniasVLC) December 14, 2019
Malgrat aquests problemes, un nombrós grup de persones s’ha concentrat a l’estació del Nord de València. Durant la protesta s’han sentit crits com ‘per un ferrocarril públic i social’, ‘menys TGV i més regionals’ i ‘volem transport públic i ho volem ja’. Segons el portaveu de la plataforma, Samuel Martínez, la xiulada respon a una ‘doble problemàtica’ de l’actual servei de trens de rodalia de València: ‘D’una banda hi ha la falta de personal de Renfe en aquests moments i de l’altra, el tema de les inversions, ja que en 2018 es van destinar el 80% de les inversions per als trens d’alta velocitat i només un 20% per al ferrocarril convencional.’
La falta de personal i d’inversions afecta ‘greument’ la vida diària dels usuaris, ja que no poden arribar a temps als seus llocs de treball o els seus centres d’estudis, ha dit. ‘Una volta més volem xiular per un servei de ferrocarril digne, no volem que ens retornen els diners, volem que torne a passar el tren’, ha dit Martínez.
El portaveu ha explicat que Indignats amb Renfe continuarà protestant fins que ‘les mesures es facen efectives’. Segons ha assegurat, les administracions són conscients del problema ‘però les mesures que s’han adoptat són insuficients’. El que més preocupa la plataforma són ‘les cancel·lacions diàries sense avís, a més dels retards i les avaries constants perquè no hi ha personal suficient per a mantenir de manera correcta el tren’. Com a solució proposen ‘una reducció temporal dels horaris’ perquè ‘s’adapten al personal’ amb el qual compta actualment Renfe.
‘Aquesta mesura, que podria donar-se a partir de demà si volguessen, milloraria molt la qualitat de vida dels usuaris perquè encara que teníem menys oferta de trens sabríem que sortiran a l’hora que toca i podríem arribar a la nostra destinació a l’hora estimada’, ha manifestat Samuel Martínez.
Per part seva, el diputat de Compromís Joan Baldoví, que hi ha participat, ha criticat que ‘han vingut ministres de tots els partits per a comptar grans plans per a apostar pels trens de Rodalia però l’única realitat és que hem perdut un 40% de passatgers’. ‘Si volem apostar per a canviar el model de transport, si volem treure cotxes de les carreteres, si volem que els nostres pobles no s’acaben buidant i si definitivament volem vertebrar el nostre territori hem d’apostar per aquest transport que és el transport de cada dia, el transport de les persones’, ha conclòs.