Donem la benvinguda a l’any 2016 amb una repassada del que ha estat l’any que deixem enrere i explicant què ens ha portat.
Al final ha arribat la fibra òptica a les cases il’ADSL ja es veu com una cosa del passat, gràcies en molta mesura a l’arribada en massa de la televisió per internet.
El 2015 ha estat l’any en què s’ha demostrat que pot existir un
cotxe sense conductor i que, a més, té molts menys accidents que un cotxe conduït per un humà. I aquí encara anem canviant de marxes…
Ara mateix Google ja acumula més d’1,3 milions de milles amb cotxes modificats (el Toyota Prius i el Lexus RX450h) o un prototip especialment dissenyat, com podeu veure a la foto. Dissenyat és un dir, més aviat sembla un ou! L’experiència acumulada és l’equivalent a setanta-cinc anys de conducció sense parar d’un humà.
En els més de dos milions de milles recorreguts en mode autònom o manual (assistit per humans), han tingut sols disset accidents lleus, cap de greu… i cap per culpa del cotxe de Google.
Aquí podeu llegir els informes dels darrers mesos: al de l’agost del 2015 veureu com es van avançar a Nadal i ja van preveure, a Austin,
la manera de detectar els cérvols per no atropellar els de Santa Claus.
Netflix
Per als qui no teniu una tele espavilada, les actualitzacions d’aquest any de l’
Apple TV i de
Chromecast us seran més necessàries encara.
La domòtica
Sembla que més lentament que no esperàvem, però la domòtica arriba a les nostres cases. Ha arribat, per exemple, el
timbre domòtic que permet de veure i parlar amb qui truca al timbre de casa, no sols quan hi som, sinó també quan no hi som, des del telèfon.
Web ‘responsive’
El web ‘responsive’ és el que s’adapta al nostre dispositiu, de manera que amb una sola programació (més complexa, això sí) pot mostrar-nos els continguts en dispositius de mides ben diferents.
Tant és així que dins les normes del cercador de Google hi ha instruccions per afavorir les webs que es poden visualitzar de manera ‘responsive’ respecte de les que només es poden veure en un model de dispositiu, o que no es veuen perfectament en tots els dispositius.
Aprofitant les noves característiques dels dispositius, també s’hi han afegit opcions en el disseny de les webs que anirem veient cada vegada més, com per exemple el disseny pla respecte a l’skeumorphism. Si voleu anar una mica més enllà, llegiu aquest article sobre
disseny pla. Alguns detalls que potser us deuen haver passat per alt són:
–scrolls molt més llargs a causa de la mida més petita dels dispositius mòbils
–personalització depenent del lloc on es veu el contingut
–molt més vídeo i animació
–notificacions push
–swiping
Star Wars
Bé, ja sé que aquesta entrada no és estrictament internàutica, però no podia parlar del 2015 sense mencionar que, per fi, s’ha estrenat el capítol 7 de ‘La guerra de les galàxies’.
Les trucades via Whatsapp
Ja tenim les trucades VoIP (veu sobre internet) a Whatsapp, i això vol dir que podem trucar, si tenim connexió a internet, sense pagar per fer una trucada de veu. Però paguem per tenir una connexió a internet, sigui fixa o sigui 3G o 4G…
Els emojis
Una cosa íntimament lligada als Whatsapp com els emojis han rebut dels Oxford Dictionaries el títol de
paraula oficial de l’any 2015: exactament l’emoji d’una cara amb llàgrimes de joia. Així que la paraula de l’any no és una paraula, sinó un pictograma!
Els Oxford Dictionaries han analitzat la freqüència i les estatístiques dels escrits i han arribat a la conclusió que era l’emoji més utilitzat a tot el món (un 20% de tots els emojis al Regne Unit i un 17% als EUA).
El núvol i el software per subscripció
Tots els grans fabricants han pujat al carro de vendre software amb la nova política de subscripcions, Microsoft i Adobe especialment. Els va agradar el sistema de petits pagaments per utilitzar el núvol i l’han aplicat a la venda, ara lloguer, dels programes.
Però també hi ha hagut fracassos importants…
Sembla que tornaran algun dia, però de moment les
ulleres de Google ja no són a la venda: ja no podrem veure la realitat via les seves ulleres i us estalviareu els 1.500 dòlars que valien…
Els ‘hackers’ el 2015 es van fer notar tot l’any, però el que els va fer sortir a tots els diaris va ser l’atac al portal de cites extramatrimonials Ashley Madison i la publicació de les dades dels seus usuaris. Recordeu que tenim un article per a evitar que us facin el mateix a vosaltres (
Que no et facin un Ashley Madison).
El 2015 també ha estat notícia la retirada de Yahoo! d’AliBaba, després d’invertir 30.000 milions de dòlars en la companyia xinesa que va engegar el 1999 un portal B2B i que ara té tota mena de serveis de venda, de pagaments i de cerca per internet. Yahoo! tenia un 15% de l’empresa i ha decidit vendre’s la participació per ‘tornar diners en efectiu als seus accionistes’, que és una manera de dir que van justos d’efectiu.
Però el millor del 2015 és… el que cadascú de nosaltres hem fet!