El Racc proposa un sistema d’accés gradual al permís de conduir als 17 anys

  • El club automobilístic proposa 20 mesures per reduir accidents de trànsit

VilaWeb
Redacció
22.06.2017 - 12:22

El club automobilístic proposa 20 mesures per reduir accidents de trànsit

BARCELONA, 22 (EUROPA PRESS)

El Racc proposa implantar un sistema gradual d’accés al permís de conduir en el qual, a partir dels 17 anys, els joves puguin començar a conduir acompanyats d’un adult o un tutor, i que posteriorment condueixin sense acompanyant, només de dia i sense més menors, abans de l’obtenció del carnet.

En roda de premsa, el director tècnic de la Fundació Racc, Lluís Puerto, ha explicat que els estudis demostren que l’experiència és el factor més determinant en l’accidentalitat dels conductors novells, més que l’edat, ja que “el risc cau en picat quan es comencen a fer quilòmetres”, tenint en compte a més que els joves tenen un risc un 50% superior a la resta de la població conductora.

Per això, proposen que d’una manera gradual els conductors més joves, a partir dels 17, puguin adquirir experiència en tres fases: la conducció amb acompanyant adult, la conducció en solitari amb límits com no circular de nit, amb una alcoholèmia 0 i sense ocupants de la mateixa edat, i finalment la conducció després d’obtenir el permís però amb alcoholèmia 0.

Aquest sistema d’accés a la conducció està estès a altres països com els Estats Units, Alemanya, Àustria, Finlàndia, Irlanda, Luxemburg i Suïssa, amb diferents variacions, i ara es tractaria d’obrir un diàleg amb les autoritats de trànsit per concretar la mesura.

Respecte a la disposició de la Direcció general de trànsit (DGT), ha explicat que es veu des d’una “perspectiva positiva” encara que els grups de treball per a la reforma de la llei de trànsit s’estan establint encara.

VISIÓ 0

Puerto ha explicat que el Racc aposta per la visió 0 d’accidents ja que és un “objectiu que comença a albirar-se a llarg termini”, i que posa sobre la taula aquestes 20 mesures perquè s’ha produït des del 2013 un estancament en el descens de la sinistralitat, i per contribuir al fet que es pugui complir l’objectiu de reduir el 2020 un 50% l’accidentalitat respecte al 2010.

El president del Racc, Josep Mateu, ha explicat que presenten en total 20 mesures per millorar la seguretat vial que són “proposades per ajudar, no són mesures per controlar, si no per acompanyar la gent quan es mou”.

Entre elles, implementar un sistema d’autoavaluació per a la gent gran que els permeti saber a ells i al seu entorn que estan capacitats per seguir conduint, i millorar les proves d’aptitud psicocognitives als de més de 75 anys.

Davant l’important augment de l’ús de la bicicleta, apostar per la segregació en carril bici i reforçar l’exigència en l’ús del casc, a més d’establir progressivament el sistema de responsabilitat civil obligatòria.

Per als motoristes –que tenen un risc 166% superior al de la resta de vehicles– proposen un sistema de canvi de permuta de multes per cursos de formació i implantar una prova de baix cost per als nous motoristes que tinguin el permís B –de turisme– i tres anys de conducció, que ara obtenen la llicència de manera immediata.

El Racc també demana revisar de manera sistemàtica els límits de velocitat a les carreteres, millorar la senyalització, implantar la taxa 0 d’alcohol i drogues per a conductors professionals i novells, i eliminar l’impost de matriculació per fomentar la renovació del parc automobilístic.

Per a les distraccions al volant, una de les causes importants d’accident, recomanen promoure el bloqueig del mòbil durant la conducció i establir un sistema de certificació oficial de les app compatibles amb anar al volant.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor