02.12.2022 - 14:35
|
Actualització: 03.12.2022 - 21:18
El Consell d’Administració de l’Autoritat Portuària de València (APV), reunit en sessió extraordinària, ha donat llum verda al projecte constructiu del moll de contenidors de l’ampliació nord del Port de València, dotat d’una inversió publicoprivada de prop de 1.564 milions d’euros, amb els vots en contra del batlle de València, Joan Ribó, i el secretari de vicepresidència del Consell, Iván Castañón, tots dos de Compromís.
L’APV va convocar la sessió després de rebre l’informe de compatibilitat amb l’estratègia marina del ministeri espanyol per a la Transició Ecològica, favorable al projecte segons l’APV, però que realment té 21 objeccions. “Aquest tipus de decisions estratègiques no es poden deixar a l’albor de l’enfocament polític que tingui cada partit si no han de basar-se en informes tècnics”, ha defensat en conferència de premsa el president de l’APV, Aurelio Martínez.
Sobre si considera que el fet de tirar endavant el projecte amb dos vots en contra li resta legitimitat, Martínez ha dit que “en democràcia quan es vota es guanya per majoria” i que, si s’haguessin de buscar unanimitats, “en política no hi hauria cap acord”. L’APV ja ha començat a preparar la documentació de licitació de les obres. Calculen que la licitació tindrà lloc el primer trimestre de 2023 i que es concloguin els processos d’adjudicació durant l’any vinent.
El projecte constructiu compta amb un pressupost base de 542.694.149,17 euros d’inversió pública, als quals s’afegeixen els 1.012 milions que aportarà l’empresa Terminal Investment Limited (TIL), del grup MSC, que serà l’encarregada de la construcció i explotació, en règim de concessió administrativa, de la nova terminal. Aurelio Martínez ha avançat que a causa de la pujada generalitzada de costos es preveu de sobrepassar les xifres inicialment previstes.
Ciutat-Port protesta per l’ampliació del Port: “Es traspassa una línia vermella. És una declaració de guerra a la ciutadania”
Mentre se celebrava la sessió extraordinària per a aprovar el projecte, un grup d’activistes de la Comissió Ciutat-Port s’ha concentrat davant de l’Edifici del Rellotge. A parer seu, l’ampliació tindrà greus afectacions per al medi ambient i està “fora de la legalitat” per tenir una Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) caduca. De fet, el batlle, Joan Ribó, membre nat del consell d’administració del port, és contrari al fet que les obres comencen sense haver elaborat una nova declaració d’impacte ambiental d’acord amb els paràmetres actuals.
La plataforma ciutadana considera que l’APV “travessa una línia vermella i declara obertament la guerra a la ciutadania”. En declaracions als mitjans, un dels representants de la plataforma, David Adrià, ha assenyalat que el projecte d’ampliació nord del port és “una mostra més de com actua l’APV, des de l’egoisme, l’opacitat i la falta absoluta de transparència, tot el contrari a allò que ha de regir a un ens públic.” Ha subratllat que hauria d’estar al servei de la ciutadania i no respondre “als interessos privats de multinacionals com MSC”.
El portaveu ha criticat que l’informe del ministeri espanyol de Transició Ecològica “basa totes les qüestions ambientals en una frase bastant cridanera”, en dir que “en principi” l’ampliació no tindrà afectacions ambientals. Segons els informes de la plataforma, “el projecte té greus afectacions no sols perquè els megaprojectes com l’ampliació formen part d’un model que es vol deixar enrere”, sinó “perquè la DIA és totalment caduca, es troba fora de la legalitat i l’APV es nega en rotund a revisar-la”.