18.08.2017 - 20:07
|
Actualització: 19.08.2017 - 12:06
A hores d’ara, els Mossos d’Esquadra tenen clar que l’atropellament multitudinari d’ahir a la Rambla de Barcelona va ser un últim recurs, improvisat i ‘a la desesperada’. En tot cas, no era el pla inicial dels atacants. Les investigacions dutes a terme simultàniament a Alcanar, Cambrils, Vic i Ripoll així ho indiquen. Ara bé, quin era el pla dels autors de la matança?
La prestigiosa periodista Rukmini Callimachi, encarregada de cobrir la informació sobre l’autoanomenat Estat Islàmic per al diari The New York Times, ha explicat a Twitter que hi havia indicis que els autors tenien tres plans diferents. Milers de persones segueixen Callimachi a les xarxes, on habitualment comparteix informació obtinguda de fonts privilegiades. En aquest cas, ha publicat una sèrie de piulets que, segons que ha assegurat, estan basats en dades facilitades per ‘una font informada sobre la investigació a Barcelona’. Si fem cas d’aquesta informació, aquests eren els tres plans dels atacants:
Pla A
Els autors de la matança volien actuar amb un camió de gran tonatge, tal com recomanen les instruccions difoses per Estat Islàmic a través de la revista Rumiyah. La seva intenció era omplir el camió d’explosius per causar una gran mortaldat. Els mossos es van assabentar per una empresa de lloguer de vehicles que els joves havien intentat aconseguir el camió. Aquest pla, explica Callimachi, va quedar frustrat perquè els va ser impossible d’obtenir el permís de conduir un vehicle d’aquestes dimensions.
Pla B
Després del fracàs en l’intent de llogar el camió, Camillachi explica que els atacants van decidir llogar dues furgonetes. Volien fer-les servir com a vehicles bomba. Aquest pla, però, també va fracassar. Segons que explica, el material explosiu que volien fer servir va perdre’s en l’explosió a l’edifici d’Alcanar la matinada anterior a l’atac de Barcelona.
Pla C
Havent fracassat els plans A i B, els autors van passar al pla C: utilitzar les dues furgonetes per perpetrar atropellaments massius a Barcelona i a Cambrils. Un últim recurs que, de totes maneres, de moment ja ha causat catorze morts.
D’altra banda, Camillachi recorda que la zona de Cambrils és un dels focus més importants del salafisme. Posa l’exemple de Mohammed Atta, ex-membre de l’organització terrorista Al-Qaeda i el conductor del primer dels avions estavellats contra les torres bessones del World Trade Centre l’11 de setembre de 2001. Abans de l’atemptat, Atta va estar-se en un hotel de Salou.
Ací podeu llegir el fil complet amb l’explicació que Rukmini Callimachi ha penjat a Twitter:
1. Good morning all. Late last night, I got a call from a source briefed on the Barcelona inquiry. What I learned: https://t.co/rR0WCUB2Tu
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
2. There were 3 related events: 1. An explosion in a house in Alcanar on Wed, the van attack in Barcelona Thurs and car attack in Cambrils
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
3. According to my source, police learned from rental car company that attackers had tried to rent a large truck. See ISIS’ instructions: pic.twitter.com/T1V2S2dj94
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
4. Source briefed on investigation says they were foiled when the driver failed to produce the necessary permit to drive the large vehicle.
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
5. At that point, they decided to rent 2 smaller vans. Investigators then tied men to building in Alcanar that blew up Wed. Check out damage pic.twitter.com/iTdvJha5bV
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
6. That explosion had initially been dismissed as a gas leak. When they went back, they found house had been stocked with gas bottles
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
7. Investigators believe the attackers had a Plan A, a plan B and a Plan C.
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
8. Plan A was to load the large truck with explosives & ram it causing a catastrophic explosion. That failed bc they couldn’t rent big truck
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
9. Plan B was to load 2 smaller vans with explosives. That failed too. They didn’t know how to prep the explosive & blew up house instead pic.twitter.com/YjI0nruAAK
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
10. That brought them to Plan C which was to use 2 smaller cars to ram people, first on the Ramblas, and later in the town of Cambril
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
11. What I also learned came from the erudite Lorenzo Vidino of @gwupoe, who spent part of 2012 studying Salafists in Catalan
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
12. Lorenzo Vidino explained to me that the town of Cambrils where the attack happened is next to Salou. Both play a role in the 9/11 attack pic.twitter.com/i0HAmEmSIA
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
13. It was in Salou that Mohamed Atta, the pilot of 1st plane to fly into the World Trade Center, had a key meeting with an al-Qaeda figure: pic.twitter.com/GRmhZZehM6
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
14. Here’s the 2002 reporting of colleague Doug Frantz who traveled to the coastal villages to piece together 9/11: https://t.co/s0zlhhNthE
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
15. Larger point that Lorenzo Vidino made to me is that coastal area south of Barcelona (Tarragona, Cambrils, Salou) is a hotbed of Salafism pic.twitter.com/r1Q6pj7J0j
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
16. Another connection: 1 of the worst losses Italy faced in Iraq was the 2003 bombing which killed 19 Italians: https://t.co/VOMfF6iLjU
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017
17. The suicide bomber was a foreign fighter who hailed from Vilanova i la Geltru, another little town in same area: https://t.co/aPIhsGSxBH
— Rukmini Callimachi (@rcallimachi) August 18, 2017