17.11.2016 - 22:00
|
Actualització: 18.11.2016 - 08:02
L’atracció de Picasso per l’art romànic resta al descobert en l’exposició que li dedica el Museu Nacional d’Art de Catalunya. Organitzada conjuntament amb el Musée National Picasso de París, la mostra ‘Picasso romànic‘ inclou una quarantena d’obres seves procedents de França que, posades al costat de la col·lecció d’art romànic del MNAC, evidencien les ressonàncies de la simplicitat i el primitivisme en determinades creacions picassianes. Picasso, com més artistes del seu temps, es va sentir atret per aquesta etapa, sovint considerada la ‘infantesa de l’art’. El seu interès pel romànic és acreditat, a més, amb documentació diversa i inèdita de l’autor que recull l’exposició.
L’exposició revela també una interessant selecció de documents inèdits de l’arxiu de Picasso que mostren la intensa relació i l’interès que va mantenir sempre per l’art d’aquest període. Per preparar la mostra, els dos museus han rastrejat els arxius personals de Picasso, i hi han trobat documentació diversa, que testimonia un interès marcat de Picasso per l’art romànic.
Les composicions frontals, simples i emmarcades com ho fan els frescs romànics, les representacions desarticulades i recompostes d’escenes de crucifixos –un tema recurrent al romànic–, i el treball pictòric sobre cranis són les tres línies de diàleg que estableix l’exposició. Tot i això, no es pot parlar d’una influència directa en l’obra picassiana perquè Picasso tenia una gran capacitat d’absorció i transformació de tot el que l’envoltava. Tanmateix, la selecció de l’exposició sí que fa evident l’interès pel primitivisme, les formes simples, amb representacions i composicions que tenen el ressò d’aquest art medieval.