29.07.2015 - 09:00
|
Actualització: 30.07.2015 - 15:54
Terrassa (ACN).- El perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Terrassa entra en funcionament amb tres noves estacions anomenades Terrassa Estació del Nord, Vallparadís-Universitat i Nacions Unides. La posada en marxa ha arribat cinc anys més tard respecte de la previsió inicial i després de dotze anys d’obres. Es van aturar entre el gener i l’octubre del 2012 per entrebancs econòmics a causa de la crisi. La xarxa d’FGC a la ciutat vallesana tindrà 5,5 milions de viatgers cada any i, per al Metro del Vallès, implicarà tres milions d’usuaris més. D’una altra banda, es preveu que el perllongament a Sabadell entrarà en servei el 2016.
El perllongament ha significat la construcció d’un tram de línia de doble túnel de quatre kilòmetres, des de l’estació de Terrassa Rambla, on acabava la línia, fins al nord de la ciutat, a Can Roca. Amb el nou tram entren en servei tres estacions, i també un dipòsit de trens al final de la línia que permetrà que no s’hagin d’enviar a Rubí quan acabi el servei.
L’obra civil i la col·locació de rails i catenària van acabar el febrer del 2014 i actualment s’acabaven d’enllestir treballs d’arquitectura i instal·lacions i es feien comprovacions i proves de circulació de trens. En total, l’obra tenia un pressupost de 401 milions d’euros.
També millora el transport amb el Vallès i amb Barcelona, i la intermodalitat ferroviària gràcies als transbords amb les línies R4 i R12 de Rodalia, que es poden fer a l’Estació del Nord. Per acabar, millora la intermodalitat amb l’autobús, que l’ajuntament diu que es revisarà per adaptar-la a la nova realitat.
166 circulacions de trens en dies feiners
El servei es prestarà amb trens de les sèries 112, que tenen capacitat per a 720 viatgers, i de la 113, amb capacitat per a 792. Els dies feiners del període lectiu s’efectuaran 166 circulacions de trens entre Barcelona i Terrassa. De 7.00 a 8.00 hi haurà vuit trens per hora, entre les 8.00 i les 9.00 hi haurà sis trens; a l’hora vall, d’11.00 a 14.00 en seran quatre, i a partir d’aquesta hora en circularan cinc. D’una altra banda, el trajecte des de Terrassa Rambla fins al final del nou tram, a l’estació de Nacions Unides, serà de vuit minuts. Des de les Fonts, en seran dotze.
Respecte a les noves estacions, la de Vallparadís-Universitat disposa de dos accessos, un a la plaça des Drets Humans i l’altre al Parc de Vallparadís, i dos vestíbuls. També hi ha quatre ascensors, escales fixes i una de mecànica. A l’Estació Nord, l’intercanviador es troba al parc del Nord i s’hi entra per l’avinguda 22 de juliol, per escales fixes i dos ascensors. A més, hi ha un passadís que connecta amb l’estació de Rodalia. Per acabar, l’estació de Nacions Unides és a la confluència entre l’avinguda del Parlament i la de Béjar i hi ha dos ascensors, escales mecàniques i fixes.
La previsió és que l’estació de Vallparadís Universitat ha de tenir una demanda de 5.728 viatgers per dia, la del Nord, 4.308 i la de Nacions Unides, 2.170. Aquests viatgers, sumats als 6.893 de Terrassa Rambla, seran un total de 19.099 viatges per dia.