28.07.2016 - 16:48
MADRID, 28 (Portaltic/EP)
Durant els últims tretze anys gairebé s’ha duplicat el percentatge de llars que disposen d’ordinador (del 43,4% el 2003 al 82,2% el 2015), tot i que crida especialment l’atenció l’evolució experimentada pel portàtil, que el 2003 estava present només al 5,2% de les llars espanyoles i el 2015, al 66,2%. A més, el 2012 només hi havia un 11,8% de llars amb tauleta i l’any passat la xifra va arribar al 48,6% de llars.
Aquestes i altres dades han estat recollides pel Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme, que gestiona l’entitat pública Red.es, i els inclou a l’últim estudi “Les TIC a les llars espanyoles. Estudi de demanda i ús de Serveis de Telecomunicacions i societat de la informació”, on explica com han evolucionat entre el 2003 i el 2015 les preferències i usos de les TIC entre la població espanyola.
Un altre tipus d’equipament de la llar és el destinat a l’oci, on la televisió de TFT o plasma es converteix el 2015 en el dispositiu estrella present a 8 de cada 10 llars, mentre que la smart TV actualment està disponible al 18,5%. Tot i això, el creixement més alt en els últims 13 anys l’ha experimentat la càmera de fotos digital, que el 2003 estava present al 8,8% de les llars i el 2015, al 76%.
Pel que fa a l’equipament individual, el 2003 el 61,2% dels individus disposava de telèfon mòbil i actualment 9 de cada 10 té aquest dispositiu. Tot i això, cal destacar que des del 2011 s’inclou en aquest apartat l’smartphone del qual –llavors– disposava el 33,8% dels individus i que el 2015 tenen 6 de cada 10 persones (60,8%).
L’estudi de l’ONTSI també recull l’evolució experimentada per l’equipament d’oci individualment. En aquest sentit s’observa que el reproductor MP-3 el té el 29,6% dels individus, el 13,3% té MP4 i el 22,4% disposa de consola de videojocs. El lector de llibres digitals és un altre dels equipaments d’oci, el creixement del qual es reflecteix a l’informe des de l’any 2009, moment què el 0,5% dels individus disposava d’un respecte del 16,3% que el té el 2015.
ACCÉS A INTERNET
Pel que fa a l’accés a internet de la població espanyola, s’observa que ha augmentat gairebé 45 punts percentuals des del 2003, i el 2015 ha arribat a una penetració del 78,2%. Sobre el lloc elegit per accedir a internet, durant els 13 anys analitzats, el domicili es manté com el lloc preferit i actualment el 89,2% de la població internauta navega des de casa. Tot i això, un 32,8% de la població segueix el 2015 accedint a internet des de la feina i el 35,1% des dels domicilis de familiars i amics.
Si es presta atenció al tipus de dispositiu elegit per accedir a internet, a partir del 2013 el telèfon mòbil es posiciona com el líder indiscutible (87,1%) i amb la tauleta (45,9%) són els dos dispositius que han experimentat un ascens més notable els últims anys. Tot i això, l’ordinador portàtil es converteix en la segona opció elegida (70,3%) i el de sobretaula li cedeix el lloc i passa a la tercera posició (58,8%). Una altra dada és l’accés a través de smart TV, que comença el 2014, i que en només un any es converteix en el dispositiu elegit pel 13,1% dels internautes, lleugerament per sobre de les videoconsoles (12,4%).