‘El patrimoni es pot comunicar de manera perfectament contemporània’

VilaWeb

Redacció

06.11.2015 - 02:00
Actualització: 09.11.2015 - 12:50

Des de fora, el concepte de patrimoni es pot veure com una cosa plena de pols, estàtica i inamovible. Evidentment el tòpic no és real, com demostra per exemple l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural (ACdPC) de Catalunya, que fa un esforç més que notable per a tractar el patrimoni de manera contemporània. ‘El 2015 has de donar una visió del patrimoni cultural com la que dónes de la tecnologia, i això implica moltes coses’, explica Albert Sierra, responsable d’innovació de l’ACdPC: ‘Amb eines i un llenguatge actuals es pot parlar perfectament del patrimoni.’ I ho argumenta amb la nova versió de la web de Patrimoni Cultural de la Generalitat, adreçada a públics diferents: el turista que coneix poc o gens el nostre patrimoni cultural; les persones que volen aprofundir-hi; qui vol aprendre més coses d’aquest patrimoni, i també els actors professionals del sector, com agències turístiques, productores que cerquen localitzacions…

Es volen cobrir totes les possibles peticions d’informació del públic amb un nou portal perfectament adaptat a la mobilitat i molt diferent de l’anterior, centrat en les notícies i l’actualitat. ‘La web és del 2015 i no pot basar-se en esquemes de disseny de fa cinc anys, una eternitat a internet. Hem recorregut a un estil molt atractiu per a mostrar qualsevol element de la cultura que es consideri patrimonial: el patrimoni oral, documental, festiu, fílmic i fotogràfic, la gastronomia…’ Sierra exposa la dificultat cada vegada més gran d’arribar a la gent: ‘Els canals estan molt saturats i és dificil que aixequis el dit i et vegin.’ Per això s’ha optat decididament per les xarxes socials com Facebook i Twitter: ‘El dia a dia ens diu que quan busques informació, la trobes: però quan no la busques, la trobes sovint via xarxes.’ Especialment interessant és Isntagram: ‘Ens va perfecte per dos motius: el patrimoni cultural és visualment molt atractiu i a més el públic que sol visitar-lo té un punt de creativitat en si mateix, és creativament actiu.’

En l’entrevista també parla del desafiament que representa captar aquest públic creatiu i exigent, i especialment de fer-lo sortir de Barcelona, una potent marca cultural que eclipsa sovint la resta del patrimoni del país. I acaba parlant del sector a cinc anys vista, en què segurament s’hauran implantat eines digitals que tot just ara es comencen a fer servir, com les recreacions històriques immersives amb tecnologies 3D de creació de videojocs.

–Podeu escoltar el programa en format mp3.

–També a través d’algunes ràdios locals i des de la Xarxa.

–Podeu descarregar el podcast de ‘L’internauta‘ des de VilaWeb o l’iTunes.

–’L’internauta‘ també s’emet pel Punt Avui TV, cada diumenge a les tres de la tarda.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor