16.12.2016 - 02:00
Entre 1972 i 1978 Salvador Dalí va pintar sis díptics sorgits de l’interès que va despertar-li l’obra de l’artista i gravador barroc holandès Gerrit Dou. Ara aquests olis es mostren en l’exposició ‘Dalí, Estereoscòpies. La pintura en tres dimensions‘ al Museu Dalí de Figueres, una mostra que vol testimoniar la unió entre art i ciència que tant li agradava al geni del surrealisme. Per això el visitant pot interactuar amb els quadres a través d’uns dispositius formats per unes ulleres i una pantalla de telèfon mòbil que creen l’efecte de realitat virtual. Uns aparells adaptats al segle XXI, però que són hereus de l’estereoscopi que Dalí tenia a Portlligat, i que feia servir per veure les seves obres en relleu.
Arran d’una exposició a París, Dalí va descobrir l’obra del pintor barroc Gerrit Dou. L’empordanès estava convençut que aquelles teles amagaven alguna cosa més i per això en va comprar dues – ‘La visita del metge’ i ‘La filadora’ – i les va estudiar amb profunditat. Va deduir que Dou feia servir lents especials per, a partir de dues teles, crear una sola pintura estereoscòpica, amb sensació de relleu. La curiositat que sentia Dalí per les il·lusions òptiques, i l’interès que es va despertar en ell per les imatges virtuals, van fer la resta. I de la seva paleta en van néixer els díptics estereoscòpics que ara s’exposen al Teatre – Museu.
La mostra ocupa la sala 22 del museu. Repartits entre les parets, s’hi poden veure les obres ‘Dalí d’esquena pintant Gala d’esquena eternitzada per sis còrnies virtuals provisionalment reflectides a sis miralls vertaders’ (1972-73), ‘El peu de Gala’ (1975-76), ‘Sense títol. Segons “Las Meninas” de Velázquez’ (1975-76), ‘L’estructura de l’ADN’ (1975-76), ‘La mà de Dalí retirant un toisó d’or en forma de núvol per mostrar a Gala l’aurora nua, molt, molt lluny darrere el sol’ (1977-78) i ‘Dalí aixecant la pell de la mar Mediterrània per mostrar a Gala el naixement de Venus’ (1978).
Adaptats al segle XXI
Per veure els quadres en relleu, i crear en els olis la tercera dimensió, Dalí se servia d’un estereoscopi que guardava a Portlligat. Ara, sense abandonar el cert esperit artesà de l’artista, el Teatre-Museu ha actualitzat la manera de mirar els díptics estereoscòpics.
A prop de cada parell d’obres, s’ha instal·lat un dispositiu que consta d’unes ulleres i una pantalla de telèfon mòbil. A través d’aquest, el visitant pot veure els quadres en relleu. L’espectador ha de mirar a través d’aquestes ulleres virtuals i crear una imatge diferent, que és la que volia Dalí.