05.11.2021 - 21:50
La setmana passada va ser “la Galícia profunda” i aquesta setmana ha estat “el model lingüístic”. El Tribunal Superior de Catalunya ha anul·lat el projecte lingüístic d’una escola de Llagostera perquè no garantia que un alumne rebés el 25% de les matèries en castellà. No ha calgut que un alt percentatge de mares i pares d’una classe presentessin una denúncia, sinó que n’hi ha hagut prou amb una mare i un pare. Segons que hem pogut llegir a VilaWeb, Vicent, hi ha hagut cinc judicis previs al de Llagostera en què han anul·lat els projectes lingüístics de cinc escoles més, basant-se sempre en una argumentació semblant, és a dir, que marginen el castellà. Les sentències judicials, això sí, han estat escrites en català, perquè no siguin motiu de sospita per a ningú.
Durant dècades hi ha hagut un gran consens sobre el fet que el català sigui la llengua vehicular del sistema educatiu de Catalunya, perquè és la manera més eficaç, i l’única, de garantir que els alumnes adquireixin una competència absoluta a l’hora d’emprar el català. Aquesta metodologia s’ha anomenat metodologia d’immersió, i durant molts anys ha estat un referent, i ho continua essent, per als qui han intentat de recuperar alguna llengua minoritzada.
És cert que a Catalunya no s’ha aplicat amb la mateixa intensitat a totes les escoles, perquè la situació lingüística no és la mateixa a tots els municipis, però cap agent escolar no ha posat en dubte el principi primordial: l’idioma del sistema educatiu és el català.
Aquests darrers anys, però, mitjançant l’estratègia de qui fa tests de manera constant, sense pressa i sense fer gaire soroll, han començat a arribar denúncies de mares i de pares als tribunals de Catalunya, i també les sentències corresponents.
Al nostre país, el nombre d’escoles que fan servir el basc com a llengua vehicular creix, però, afortunadament, a cap mare ni a cap pare no se li ha acudit de portar a judici aquest model. De moment. Només li faltaria això, a l’èuscar, ja prou debilitat.
A Euskal Herria, són algunes administracions que obstaculitzen i restringeixen per decret l’èuscar. En el funcionament intern, en l’educació, en les ofertes d’ocupació…