El Mobile World Congress torna a Barcelona

  • Repassem les novetats que s’hi presentaran · Tot i la baixada d’assistents pot ser un baló d’oxigen per al sector turístic

VilaWeb
Marc Belzunces
27.06.2021 - 21:50
Actualització: 28.06.2021 - 07:59

Després d’haver estat ajornat el 2020 a causa de la pandèmia, aquesta setmana Barcelona torna a ser la capital mundial del mòbil, amb un dels seus principals congressos internacionals, el Mobile World Congress (MWC). Tanmateix, l’esdeveniment continuarà afectat per la covid. S’ha hagut d’endarrerir uns quants mesos tot esperant que la situació sanitària millori. Malgrat això, no ha evitat que grans empreses siguin absents a les instal·lacions de la Fira Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat. Els organitzadors calculen que hi haurà entre 25.000 assistents i 40.000 –que hauran de mostrar una prova negativa de covid–, molt per sota dels 109.000 assistents del 2019. Tot i la baixada de l’activitat econòmica que significarà aquesta disminució, pot servir de baló d’oxigen a un sector turístic en situació d’emergència a causa de l’aturada del turisme internacional. Els organitzadors esperen tornar a la normalitat l’any vinent, quan es farà a les dates tradicionals (la darrera setmana de febrer) i mantenir el compromís fins el 2024. Sobre si continuarà més enllà d’aquesta data, atès l’interès d’acollir-lo de ciutats com ara Madrid, John Hoffman, màxim dirigent de GSMA, l’empresa responsable, respon amb un diplomàtic “per què hauríem de canviar?”

Principals novetats d’un congrés fortament marcat per la pandèmia

A causa de la covid, empreses com ara Google, Lenovo, Samsung, Sony, Nokia, Ericsson, Qualcomm, Oracle, BT i Xiaomi, principals actors del sector, van anunciar que no assistirien al MWC, cosa que va fer perillar el congrés d’enguany. Tanmateix, algunes faran presentacions virtuals dels seus productes, i esperen mantenir el contacte amb els assistents, molt en la línia de la feina remota que marca la pandèmia en el nostre dia a dia. El sector mòbil l’ha viscut especialment, amb una crisi de producció de xips deguda a la forta demanda d’ordinadors i dispositius per al teletreball. Com també el tancament temporal de fàbriques, l’alteració dels canals logístics i una manca de matèries primeres que ja afecta tots els sectors econòmics. Una situació que no es preveu pas que millori immediatament i que origina una pujada de preus generalitzada a escala internacional en tots els sectors econòmics.

Tanmateix, la pandèmia també té un aspecte beneficiós per a la indústria de dispositius mòbils. El teletreball ha fet créixer fortament la demanda d’eines. Les companyies han de reorientar els productes cap a aquestes noves necessitats, més enllà del lleure. El MWC continuarà centrat en la implantació de la connectivitat 5G, una tecnologia que ha de marcar aquesta dècada, i es comença a definir el seu successor, el 6G. També hi trobem futurs competidors, com ara Starlink, la iniciativa d’Elon Musk –hi participarà virtualment– per a crear una xarxa d’internet mundial amb milers de satèl·lits en òrbita baixa. Millorar la connectivitat és una de les grans prioritats de la indústria, perquè el teletreball sembla que ja no se n’anirà. Això implica que les empreses de tots els sectors econòmics hauran d’accelerar la transformació digital. Tecnologies com ara la realitat augmentada, els serveis al núvol, l’automatització de processos, la intel·ligència artificial, l’aplicació de la tecnologia de cadenes de blocs (criptomonedes) i fins i tot l’holografia seran algunes de les qüestions principals de què es parlarà al congrés d’enguany, perquè han esdevingut cabdals per a millorar l’experiència virtual en el dia a dia de centenars de milions de treballadors. Sense oblidar un dels èxits motivats per la pandèmia: els chromebooks.

Les novetats dels principals fabricants

D’entrada, com ha passat els anys anteriors, el segon fabricant de mòbils del món, Apple, no hi serà present. Els californians s’estimen més fer esdeveniments propis per anunciar els seus productes. A més, organitzen un esdeveniment anual adreçat a desenvolupadors del seu ecosistema, exclusiu. De manera que el primer fabricant de mòbils, Samsung, té el protagonisme assegurat. Tot i que no hi assistirà físicament, farà presentacions virtuals al web i al canal de YouTube. No se sap de cert, però els experts pensen que Samsung presentarà una nova versió del rellotge intel·ligent i possiblement un mòbil plegable i una tauleta. L’objectiu seria ampliar l’oferta sota la marca Galaxy. El darrer MWC va presentar mòbils que es convertien en ordinadors de sobretaula gràcies a perifèrics específics, i amb la pandèmia totes les empreses estan interessades a proporcionar un conjunt de dispositius per a tenir una oficina virtual a cada llar, que alhora podrem aplicar al lleure i a l’esfera personal, com ara fer esport en època de confinament. Quant als nous mòbils de Samsung, són al mercat des del març. Més enllà d’això, se sap que l’empresa treballa en una nova generació de mòbils plegables, una de les novetats estrella d’anys anteriors, però que sembla que no acaba de triomfar entre el públic –com ha passat amb els mòbils convertibles en ordinadors personals.

Samsung ha de presentar els nous rellotges intel·ligents, que estrenen sistema operatiu desenvolupat conjuntament amb Google.

La xinesa Lenovo és una de les altres grans empreses del sector, centrada més en ordinadors. Va comprar la divisió d’IBM d’ordinadors personals el 2005. A Barcelona presentarà els nous portàtils i chromebooks, aquests últims de gran èxit durant la pandèmia. Però sobretot se centrarà en els accessoris d’ordinadors per a facilitar el teletreball. És una de les grans necessitats nascudes durant la covid. Molts usuaris veuen que poden treballar a molts llocs: a casa, a la segona residència i en espais compartits amb amics i familiars. L’ordinador portàtil, que per a una estona pot estar bé, per a una jornada laboral pot ser insuficient. Necessitem un monitor més gran, un bon teclat i un bon ratolí extern, ampliar les connexions USB, carregar fàcilment el mòbil i l’ordinador, si convé, amb bateries d’emergència. I si és sense fils, millor. Webcams, auriculars i micròfons per a reunions de feina freqüents. Lenovo presenta nous productes en moltes d’aquestes àrees.

Google, per una altra banda, sembla que serà completament absent del MWC d’enguany. Ni hi serà físicament ni hi ha previst que faci cap presentació virtual. Tanmateix, serà un dels grans protagonistes indirectes. Samsung i Google han fusionat els seus sistemes operatius per a rellotges intel·ligents en una nova plataforma denominada Wear, i els coreans segur que en parlaran. S’espera que aquest nou sistema operatiu sigui més ràpid, millori notablement la durada de la bateria i tingui una versió específica del Google Maps per a indicar rutes a seguir. També que compti amb versions de Spotify i YouTube Music que funcionin sense connexió a internet, descarregant la música; una integració millor d’aplicacions esportives; més capacitat de personalització visual; i un accés més fàcil al desenvolupament de noves aplicacions.

Els accessoris per a teletreballar han esdevingut una de les prioritats del sector (font: Lenovo).

Sony presenta tradicionalment els seus mòbils estrella al MWC. Igual que els altres fabricants, ha decidit de mantenir les dates de costum i els nous Xperia ja són al mercat de fa dies. Amb connectivitat 5G assegurada, els japonesos es volen adreçar a la franja de preus intermèdia i alta. El mercat de mòbils ja és molt madur i resta poc espai per a una innovació marcada. Més càmeres per a obtenir qualitat més bona amb diversos zooms, pantalles amb més freqüència d’actualització i l’adopció general de la tecnologia OLED són millores de la majoria de dispositius. Malgrat tot, no es descarta que Sony pugui presentar models nous al MWC.

És per aquesta dificultat d’innovar en la part del maquinari que les companyies s’adrecen més a la part del programari i la connectivitat. El 5G és la tecnologia que ha de dominar el mercat durant aquesta dècada, tot i que de moment és lluny del desplegament i les prestacions que es van anunciar a l’últim MWC. Companyies com ara Nokia n’estenen la implantació en col·laboració amb empreses de contingut i serveis al núvol, on Amazon també té un paper molt important. L’oficina mòbil no s’entén sense aquestes dues tecnologies. Tanmateix, un nouvingut pot afectar seriosament el 5G. Parlem de Starlink, creat per Elon Musk, una xarxa de milers de satèl·lits a baixa altura posats en òrbita per SpaceX. De moment és en fase de desplegament i proves i s’espera que pugui donar cobertura d’internet equivalent a la fibra òptica i al 5G arreu del planeta, incloent-hi els més de 3.700 milions de persones que no tenen accés a internet actualment. Ja hi ha 1.700 satèl·lits en òrbita i es preveu d’arribar a 12.000, xifra que fins i tot podria pujar a 30.000. El màxim dirigent de Tesla i SpaceX participarà virtualment en el MWC el dia 29 de juny, per parlar de l’estat del projecte.

Relacions del món professional

No esperem més grans anuncis de les principals companyies. Tot i haver-se fet finalment el MWC, la pandèmia continua passant factura, amb les companyies a mig gas, amb problemes de subministrament, restriccions de mobilitat i unes economies molt afectades que han de mostrar signes més clars de millorament. Però cal no oblidar que potser la part més important del MWC no són els anuncis dels grans fabricants, sinó la possibilitat de posar en contacte professionals d’arreu del món, que són la clau de la indústria. El congrés no oblida aquesta faceta i compta, per exemple, amb espais específics per a donar a conèixer starts-ups i productes, serveis i projectes de companyies més petites i desconegudes –també del nostre país. En aquesta àrea es destaquen les Fintech, un dels nous sectors en creixement. Són solucions financeres mitjançant els mòbils que ofereixen productes bancaris, finançament i eines d’inversió borsària. A la banca tradicional, que es troba enmig d’un procés d’adaptació digital profund, li ha sorgit un nou competidor que gràcies a les noves tecnologies pot qüestionar-ne els fonaments. Les start-ups cercaran, sobretot, inversors dins el MWC, que representen al voltant de 5.000 milions de capacitat econòmica.

Elon Musk participarà en el MWC per presentar Starlink, la iniciativa de SpaceX per a proporcionar internet de banda ampla a tot el planeta, competint amb el 5G.

Una altra qüestió clau per als professionals, com hem vist, serà la digitalització de les empreses, que s’ha accelerat enormement a causa de la pandèmia. Ara ja no és pas una opció a mitjà termini o a llarg termini. Les companyies han hagut d’adoptar i habituar-se a noves solucions digitals ràpidament i hauran de seguir un procés de maduració i millorament després d’aquest aprenentatge forçat. Caldrà desenvolupar nous perfils professionals i nous productes i serveis. En aquesta àrea la intel·ligència artificial ha de tenir un paper important, especialment en l’automatització de processos dins les empreses. També s’hi destacaran les aplicacions de salut, gràcies al 5G i als sensors que incorporen cada vegada més els mòbils i els rellotges. Un segment que ja existeix, però que amb la seva expansió resulta com més va més útil per a més gent, especialment esperonada pel confinament, que ha fet que la relació metge-pacient en molts casos hagi hagut de ser a distància mitjançant eines digitals.

Finalment, i potser més futurista, veurem l’holografia, la realitat augmentada i la virtual, gràcies a les promeses ulleres intel·ligents. Si fins ara no acaben de fer forat en el món del lleure, amb el teletreball en pot arribar una nova utilització. Passarem de les videoconferències, ara esdevingudes habituals, a reunions en una taula virtual on tots serem asseguts amb ulleres digitals? En comptes de treballar aïllats a casa, compartirem oficina virtual amb els companys de sempre sense sortir de casa gràcies a aquestes noves tecnologies?

En definitiva, el MWC d’enguany serà un congrés de mínims i de transició, però dins una dècada on la tecnologia mòbil ja origina canvis significatius a la nostra vida, sobretot a la feina.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor