15.06.2016 - 14:44
BARCELONA, 15 (EUROPA PRESS)
El Museu Nacional de Catalunya (MNAC) reivindica la mestria del pintor renaixentista Luis de Morales (1510-1586) a través de 54 obres en l’exposició ‘El Diví Morales’, que podrà veure’s fins al 25 de setembre.
Coorganitzada amb el Museu Nacional del Prado i el Museu de Belles Arts de Bilbao, l’exposició fa referència al sobrenom ‘El diví’ que Morales va aconseguir per la intensitat de les seves imatges devocionals, que li va valer una fama en el seu temps només igualada pel Greco.
Luis de Morales va treballar entre Extremadura i Portugal i va ser durant 50 anys un pintor molt prolífic de taules de temàtica religiosa amb una gran càrrega emocional, un estil que després altres pintors van imitar alguns han considerat “mamarratxades”, ha explicat en roda de premsa la comissaria i cap del Departament de Pintura Espanyola del Renaixement, Leticia Ruiz.
Ha defensat que és un pintor molt apreciat sobre el qual, tot i això, pesen “una pila de tòpics”, com el fet de ser un pintor religiós i ser molt dramàtic, acusacions que ha contrarestat apuntant a l’ús de tècniques exquisides com l’ús del vidre per aconseguir transparències.
DOBLE FACETA
La selecció feta, en què s’ha primat “la qualitat”, reflecteix el repertori iconogràfic de l’artista amb escenes de la Verge amb el Nen i Crist coronat d’espines, en la doble faceta de creador de taules devocionals i mestre de retaules.
A diferència del seu pas per Bilbao i Madrid, a Barcelona l’exposició inclou dues obres de la col·lecció del MNAC, i no té uns dibuixos procedents del Museu d’Art Antic de Lisboa, que s’ha considerat millor no traslladar “per motius de conservació”.
El director del MNAC, Pepe Serra, ha dit que aquesta exposició és una prèvia de la renovació de les col·leccions de Renaixement i Barroc que es presentarà pròximament, i ha invitat els espectadors a “superar la barrera” de la temàtica religiosa per veure a un pintor extraordinari.
“És pell que es pot tocar més enllà de les imatges allunyades del dia a dia actual”, ha dit Serra animant el públic a observar la mestria de Morales.
PRIMERA MONOGRÀFICA
El director del Museu del Prado, Miguel Zugaza, ha recordat que és la primera exposició monogràfica dedicada a una personalitat artística “tan singular”, i ha remarcat que la seva organització posa en relleu la voluntat de recuperar la seva figura.
“M’estranya que Morales no hagi estat reivindicat abans”, ha dit Zugaza, que ha lamentat que se sap poc sobre ell, tot i que la seva biografia i el seu treball es van deixar sentir entre el Duero i el Guadalquivir.
Tot i que l’organització de la mostra ha implicat a 19 historiadors de l’art, ha dit: “No hem volgut exhumar el cadàver de l’artista”.