29.09.2017 - 02:00
|
Actualització: 29.09.2017 - 08:00
Ramon Pichot és una de les figures destacades de l’art català de final del segle XIX, però fins ara la seva obra era relativament desconeguda pel gran públic. Per això s’acaba d’inaugurar al Museu Nacional d’Art de Catalunya la mostra retrospectiva Ramon Pichot. D’Els Quatre Gats a la Maison Rose. Aquesta exposició forma part de la sèrie de projectes expositius que el MNAC dedica a revalorar artistes de gran qualitat que formen part de la col·lecció del museu, com ara Josep Tapiró, Carles Casagemas, Lluïsa Vidal, Pere Torné Esquius i Ismael Smith.
L’exposició proposa un itinerari vital i artístic per la trajectòria de l’artista, amb tres llocs clau: la Barcelona modernista, el París de la primeria del segle XX i Cadaqués, paisatge inspirador i lloc de trobada. Aquests són els tres àmbits entorn dels quals s’estructura la mostra, que presenta una cinquantena de pintures, dibuixos i gravats, la majoria procedents de col·leccions particulars. És, doncs, la primera visió global que s’ofereix de l’obra d’aquest artista, que va fer de pont entre artistes de generacions diferents.
Pichot va viure plenament l’ambient modernista de la Barcelona de final del segle XIX. Va formar part de la Colla del Safrà –juntament amb Joaquim Mir i Isidre Nonell– i, igual com molts dels seus amics, va començar la carrera exposant als Quatre Gats. Va fer amistat i va pintar amb els artistes més destacats, com ara Ramon Casas, Santiago Rusiñol i Pablo Picasso. El viatge d’iniciació a París era freqüent per a molts artistes, i el 1900 Pichot ja estava a la capital francesa preparant la seva primera exposició individual. Però, a diferència de la majoria, ell va quedar-s’hi i es va integrar en els ambients artístics i bohemis de Montmartre. Va fer contactes amb mecenes i marxants i va participar en nombroses exposicions.
Quan Pichot es va instal·lar a París, Barcelona es va desdibuixar en la seva vida, però Cadaqués no. Aquest poble de l’Empordà era el seu indret predilecte i no va deixar mai de freqüentar-lo. Fou per a ell un lloc de trobada, un refugi i un tema d’inspiració constant. Hi va passar moltes temporades, a vegades acompanyat d’amics com Picasso o Derain. A més, a Cadaqués els Pichot coincidien amb la família Dalí, amb la qual tenien molta relació. Tanta que el jove Salvador Dalí va descobrir l’impressionisme a través de les obres de Pichot que penjaven al menjador de la casa familiar.