El MNAC torna a dir al jutge que és impossible de traslladar les pintures de Sixena sense fer-les malbé

  • El Museu Nacional demana l'entrada d'especialistes a la sala capitular aragonesa · Recorda l'extrema fragilitat de les pintures i el risc greu de qualsevol moviment

VilaWeb
ACN
28.12.2016 - 19:22
Actualització: 28.12.2016 - 23:16

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha presentat al jutjat de primera instància número 2 d’Osca la seva resposta al requeriment del 2 de novembre en què s’ordenava el trasllat de les pintures de Sixena. L’escrit del MNAC recorda que és una sentència provisional que pot ser revocada, i per tant qualsevol mesura que s’adopti ha de ser reversible. També diu que l’Aragó ha aportat informació insuficient i imprecisa sobre l’estat real del monestir de Sixena. ‘La documentació del Govern d’Aragó no compleix els requisits mínims exigibles, mostra un desconeixement absolut de les necessitats de conservació de les pintures i es limita a assegurar que la sala reunirà les condicions necessàries, sense aportar els estudis ni les dades tècniques que ho avalin’, diu el MNAC. Per això, demana l’entrada d’especialistes a la sala capitular aragonesa i reitera la impossibilitat de traslladar les pintures sense fer-les malbé.

El Museu Nacional es basa en els estudis científics que indiquen l’extrema fragilitat de les pintures i el risc greu per qualsevol moviment. L’estudi de la doctora Sajeva, per exemple, assenyala que cal mantenir els suports actuals per preservar les pintures, perquè altrament les pintures rebrien ‘greus danys’ i es perdrien totalment les parts restituïdes, que són un 30% del total, i tenen també un valor històric.

El MNAC també recorda que no s’ha fet cap diagnòstic preliminar ni cap estudi climàtic de la sala capitular del monestir de Sixena: ‘No s’hi ha estudiat ni l’estat de les pedres ni la presència de microorganismes. No queden clares les solucions adoptades per a les obertures de llum natural, molt perjudicial per a la conservació de les pintures –diuen–. Tampoc no es proporcionen dades tècniques sobre el sistema de climatització, ni es detallen les instal·lacions d’il·luminació i els nivells de radiació ultraviolada i radiació visible que podrien incidir en els arcs. Ni es preveu un estudi climàtic una vegada acabades les obres per a comprovar quina és la resposta de les sales i de les instal·lacions abans no hi que ingressin obres d’art d’una extrema fragilitat.’

El MNAC insisteix a dir que la informació aportada pel govern de l’Aragó confirma la presència d’elements de ciment armat als murs perimetrals i als arcs. ‘Aquest ciment armat és incompatible amb estructures i materials històrics, perquè crea una barrera per a la circulació de la humitat i causa l’aparició de sals complexes i eflorescències.’

Per això, el MNAC demana que es faci un requeriment al govern de l’Aragó i a la comunitat religiosa perquè autoritzin l’entrada als especialistes designats pel museu, tant del personal intern com de la doctora Sajeva, i que puguin fer els estudis necessaris in situ.

Així mateix, demana accés a tota la documentació tècnica sobre les intervencions fetes fins ara i que es facilitin els contactes i les entrevistes amb tots els professionals que hi hagin intervingut o hi hagin d’intervenir. Finalment, el Museu Nacional torna a sol·licitar que la jutgessa inspeccioni les pintures, tal com es troben exposades i conservades ara.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor