13.10.2021 - 19:18
|
Actualització: 13.10.2021 - 22:04
Rosa Maria Cantó, professora de català de Petrer al Vinalopó Mitjà, ha denunciat a l’Oficina dels Drets Lingüístics el comportament d’una funcionària de correus que el mes d’agost passat es va negar a atendre-la si no parlava en castellà. Primer li va dir que es canviara de cua perquè la poguera atendre una persona que sí que entenia el català. Rosa Maria ho va fer, i en aquell moment, la funcionària va començar a increpar-la en veu alta perquè tots els clients de l’oficina l’escoltaren. “Deia cridant que jo era una maleducada, que què m’havia pensat jo, i els clients van pujar al carro, i ella estava encantada de la vida”.
“Em va fer entrar al despatx per a dir-me que sóc una maleducada”
En conversa telefònica amb VilaWeb, Rosa Maria explica que ella ni tan sols pretenia que li responguera en català. “Si ella m’haguera dit ‘mira, canvia de cua perquè jo sóc incapaç de parlar valencià i d’atendre’t’, jo ho hauria fet, però com que es va posar a insultar-me, li vaig demanar el full de reclamacions”. Va omplir l’oficial de la Generalitat i el propi que té Correus per a controlar els serveis de les seues oficines.
“Em va fer entrar al despatx per a explicar-me com era jo de maleducada, i què m’havia pensat jo. Em parlava a mi, però en veu molt alta perquè tothom l’escoltara”. La funcionària va allargar molt la polèmica. “Em deia que no era normal el que jo estava fent, que si ella no parlava valencià, la llengua de l’estat és l’espanyol, i jo l’havia de conèixer, i jo li deia ‘qui li ha dit a vostè que jo no la conec? El que passa és que el valencià és una de les quatre llengües oficials de l’estat”.
Arran de la reclamació per escrit, la funcionària, que no és la cap de l’oficina, sinó que a vegades fa tasques de coordinació, li va etzibar: “Ara em telefonarà el meu cap i em dirà si vull aprendre valencià i jo li diré que no”.
Fa nou o deu anys, Rosa Maria Cantó ja va tenir un incident amb aquesta mateixa funcionària i pel mateix motiu. “També vaig fer una reclamació i em van respondre des de Madrid en perfecte valencià”, explica.
Intervenció dePlataforma per la Llengua
Plataforma per la Llengua ha demanat a l’oficina de Drets Lingüístics que s’adrece a la direcció de l’oficina de correus de Petrer per a garantir l’atenció oral en català. I també ha demanat directament a l’oficina que es respecten els drets lingüístics i s’evite qualsevol discriminació. Manuel Carceller, el delegat al País Valencià de Plataforma per la Llengua, recorda que Correus és una empresa que funciona segons el dret públic i que cap treballador públic no pot exigir als ciutadans que no parlen en una llengua oficial.
🏤 La cap de Correus de #Petrer a una clienta: “Parlar valencià és signe de mala educació”
📯 L'agost passat una senyora va ser discriminada en dues ocasions pel fet de parlar valencià a la sucursal de Correus de Petrer (Vinalopó Mitjà).
👉 https://t.co/0rx5TbkO73 pic.twitter.com/krMIvrREEY
— Plataforma per la Llengua País Valencià (@PlataformaPV) October 13, 2021