18.04.2021 - 12:27
El Mercat del Ninot de Barcelona farà servir la xarxa Wifi corporativa de l’ajuntament per calcular la cabuda d’assistents i fer ‘mapes de calor’ d’afluència de clients a les parades. Això permetrà a comerciants i mercats comprovar quines són les parades on s’hi acumulen més persones (i quines són les hores amb més feina) i també el districte d’on provenen els clients, per així poder optimitzar els horaris de treballadors o fer màrqueting de la parada. Aquesta prova pilot, liderada per l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI) i l’startup DataActionS / IESE, és anònima i no requereix la col·laboració activa dels usuaris –és a dir, no recull dades personals ni permet identificar persones- i reaprofita sensors ja desplegats.
Aquest projecte ha estat un dels guanyadors de la convocatòria de subvencions ‘Impulsem el que Fas’, que promou l’ajuntament i ha rebut una subvenció de 35.000 euros per finançar part del pilot, que ha estat seleccionat en la modalitat d’Innovació Social Digital. S’ha triat el Mercat del Ninot perquè ja disposa d’un sistema de comptatge de persones independent i això permetrà avaluar la precisió de la solució basada en Wifi. El desplegament i instal·lació de 9 routers i cablejat es farà sobre la passarel·la superior del mercat, la passarel·la que discorre per tot el perímetre del mercat per sobre de les parades. Tot anirà connectat a un switch que està en un rack a la zona de despatxos del mercat.
El pilot implementarà dues propostes diferents d’estimació d’aforament basada en WiFi. La pròpia de DataACtionS/IESE, especialistes en aquest tipus de tecnologia i la pròpia de la controladora WiFI (Aruba) implementa. Ambdues propostes es compararan amb les dades provinents del sistema de comptatge ja instal·lat al Mercat del Ninot per tal de poder-les comparar. Donat que els sensors que s’utilitzen (WiFi’s de l’Ajuntament) ja estan desplegats, si el pilot funciona, es podria escalar a cost pràcticament zero a la resta de la ciutat.