06.04.2017 - 13:49
|
Actualització: 06.04.2017 - 13:53
“Em vaig fer fotògraf preparant aquesta exposició”, diu Akram Zaatari
BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) proposa un viatge subjectiu per la història de la fotografia àrab des del paradigma crític protagonitzat per l’Arab Image Foundation (AIF), destacada per construir relats alternatius a la història visual oficial, i del seu cofundador Akram Zaatari.
Ho han explicat el director del museu, Ferran Barenblit, la comissària Hiuwai Chu i el mateix artista Akram Zaatari, en la presentació de ‘Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation’, la monogràfica més àmplia dedicada a l’artista libanès a Espanya.
La mostra, de la qual Zaatari ha destacat que no és una retrospectiva, recull 20 anys del treball de l’Arab Image Foundation, que “té l’ambició de fer relats alternatius als grans relats hegemònics a partir d’aquesta noció d’arxiu de mig milió d’imatges”, ha dit Barenblit.
Es tracta d’un dels arxius més importants de la imatge del món àrab, i la comissària ha subratllat l’interès per aquesta fundació pel seu doble paper: l’institucional, que pot prestar imatges per a temes acadèmics o d’il·lustració de la portada d’un llibre, així com el de banc d’imatges per a artistes.
L’exposició, que inclou vídeos, fotografies, objectes i instal·lacions i es podrà veure fins al 25 de setembre, comença amb la sèrie d’instantànies ‘The Vehicle’, en què explora les imatges que gent del carrer del món àrab havia pres al costat del seu vehicle, com a símbol de modernitat.
Les fotografies no professionals procedeixen dels àlbums familiars de mitjan el segle XX que activament l’AIF va cercar activament en el moment de la seva fundació a Beirut durant 1997, i es mostren tant del dors com del revés.
CRONOLOGIA DE L’ARAB IMAGE FOUNDATION
El recorregut es veu acompanyat d’una cronologia de la fundació i de la diversitat de procedència de les imatges bolcades, algunes de les quals es poden veure en qualitat de negatius presos en temps de conflicte.
En una de les sales més grans de l’espai es poden veure negatius d’una col·lecció del 1940 del fotògraf Antranick Anouchian que mostren un soldat francès amb un civil, la qual cosa demostra el fort mandat francès sobre el qual va estar sotmès al Líban durant anys, ha comentat la comissària.
També s’exhibeixen fotografies preses per Zaatari de l’estudi del destacat fotògraf Hashem El Madani, al costat de 28 fotos rescatades del seu lloc de treball en el qual es va dedicar a pensar i revelar imatges de la gent corrent.
HISTÒRIA LOCAL VS. HISTÒRIA GLOBAL
La història local per explicar la història global és un dels interessos de Zaatari, que ha confessat que ha estat durant el procés de creació d’aquesta exposició durant més de tres anys que s’ha començat a autodefinir com a fotògraf: “Em vaig fer fotògraf preparant aquesta exposició”.
Zaatari també s’ha mostrat molt interessat pels rastres d’història dipositats en les marques del negatiu i arxius fotogràfics, i proposa un viatge a través del temps i tècnica de la foto a través de 12 gravats amb planxes d’alumini.
BOOM DE LA FOTOGRAFIA
“Cada any es prenen més fotos que en tota la història de la fotografia abans”, ha subratllat Barenblit, que ha posat l’accent en la importància de la fisicalidad de la imatge, el seu arxiu i conservació per Zaatari, que també parla en la mostra de les instantànies en temps de conflicte.
Per a la comissària, el treball d’Akram es pot apropar els mètodes de treball de l’arqueologia, i l’artista ha destacat la importància de la fotografia per “capturar moments extraordinaris de l’ésser humà”.