13.05.2016 - 02:00
|
Actualització: 13.05.2016 - 07:55
‘No és una exposició sobre la cultura punk sinó sobre la seva influència en l’art’. Aquesta sentència resumeix a la perfecció la idea de la mostra ‘Punk. Els seus rastres en l’art contemporani’ que es pot veure a partir d’avui al Museu d’Art Contemporani de Barcelona. L’autor d’aquesta frase és el comissari de la mostra, David G Torres, que també sosté que algunes actituds típiques del ‘punk’ com ara l’inconformisme, el malestar, el soroll, la sexualitat, la violència i la protesta han perviscut en moltes expressions artístiques.
La mostra, que procedeix del Centro de Arte 2 de Mayo de Madrid, arriba ampliada a Barcelona. La principal novetat és la incorporació d’un espai documental que parla dels trets del punk en la creació contemporània i un àmbit on els artistes reflecteixen el context de conflicte dels setanta. Entre els nous artistes afegits a l’exposició del Macba hi ha Marcel·lí Antúnez, Jordi Benito, Jota Izquierdo, Israel Martínez o Die Tödliche Doris. En total, la formen més d’un centenar d’obres entre instal·lacions, documentals, fotografies, vídeos i pintura.
En aquesta exposició, el punk apareix com una referència explícita en molts artistes a través dels usos d’elements com ara el soroll, la tipografia de retalls i l’antidisseny però també hi abunden les referències explícites a grups musicals. Però sobretot es mostra el rastre del punk com a actitud: la negació, l’oposició, la destrucció, el fes-ho tu mateix, l’al·lusió a la por i el terror en una societat que aliena individus, la mateixa alienació que provoca estats psicòtics, la valoració del que surt de la norma, el nihilisme, la crítica al sistema econòmic i l’anarquia, la reivindicació de la llibertat sexual, del cos com a lloc de batalla…