El Macba reivindica l’art com a “experiència corporal”

  • Viatja a la col·lecció del museu amb la immersió, el temps i el conflicte com eixos temàtics BARCELONA, 16 (ERUOPA PRESS) El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) ha volgut trencar el paradigma de la percepció de l'art només a través de la vista, i s'ha proposat reivindicar-lo com una "experiència corporal i física" en la nova exposició al voltant a les peces de la seva col·lecció, ha explicat el director Ferran Barenblit.

VilaWeb
Redacció
16.06.2016 - 14:05

Viatja a la col·lecció del museu amb la immersió, el temps i el conflicte com eixos temàtics

BARCELONA, 16 (ERUOPA PRESS)

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) ha volgut trencar el paradigma de la percepció de l’art només a través de la vista, i s’ha proposat reivindicar-lo com una “experiència corporal i física” en la nova exposició al voltant a les peces de la seva col·lecció, ha explicat el director Ferran Barenblit.

La instal·lació multisensorial de Cildo Meireles és tota una declaració d’intencions dels comissaris per aconseguir una immersió física del visitant, amb dos glaçons de gel de diferents sabors a la boca a la seva entrada a un tub que projecta aire calent.

“Aquesta instal·lació s’ha d’experimentar, no la pots mirar des d’anés. T’has d’introduir i aconseguir una completa immersió de cos i existència”, ha animat el director, que ha comparat l’experiència al salt que es fa dins d’una piscina.

La immersió en l’obra d’art “fa visible el vent” en una experiència sinestèsica, ha subratllat la conservadora Maria Antònia Perelló a la presentació de ‘Col·lecció Macba 31’, contenta de mostrar ‘Entrevendo’ (1970-1994) obra per primera vegada a Barcelona i el Macba, que suma 5.542 obres en tota la seva col·lecció.

De les 85 obres de 50 artistes que es poden veure en l’exposició, que comença en els anys 60, una trentena no s’havien vist abans a l’espai, mentre que una desena són adquisicions dels últims tres anys.

L’experiència de l’espectador, la vivència del temps i les diverses formes de conflicte, ja sigui polític, econòmic, com personal, constitueixen el fil conductor d’aquest viatge proposat pel museu amb obres de Hans Haacke, Piero Manzoni, Àngels Ribé, Harun Farocki i David Lamelas, entre d’altres.

Perelló ha constatat com en els anys 60 nombrosos artistes es van interessar per la pròpia condició de l’obra d’art, cansats de l’expressionisme abstracte i de l’informalisme, i mentre les normes de l’art qüestionaven els límits entre disciplines, la pràctica artística es va acostar a la política.

ARTISTES

També destaca la presència d’altres artistes com Jordi Benito, Joan Jonas, Fina Miralles, Krzysztof Wodiczko, Octavi Comeron, Vito Acconci, Gordon Matta-Clark, Donen Graham, Francesc Abad, Carles Pujol i Esther Ferrer.

Barenblit ha subratllat que l’exposició “dialoga molt bé” amb la resta de la programació que conviuen un recorregut sobre els rastres del punk a l’art contemporani i un altre sobre les obres de la transgressora artista nord-americana Andrea Fraser.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor