14.08.2015 - 06:00
El Reial Monestir de Santa Maria de Poblet rebrà per tercera vegada el Festival de Música Antiga de Poblet des d’avui fins diumenge. El certamen que dirigeix Jordi Savall consta de tres nits musicals, cada una a càrrec d’una de les tres formacions creades pel mestre, Hespèrion XXI, Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya. Inaugurarà el festival el concert ‘Ramon Llull. Temps de conquestes, diàleg i de conhort’, amb què es commemoraran els set-cents anys de la mort d’aquesta figura universal de la llengua i cultura catalanes. El concert serà a càrrec de La Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI. Aquest concert és l’avançada del concert inaugural de l’Any Llull (2016), que serà a Palma el 27 de novembre i el 28 a l’Església del Pi (dins de la temporada de L’Auditori).
El concert, basat en la vida de Ramon Llull, il·lustrarà els esdeveniments més importants de la seva vida i de l’època en què va viure a través de la música, i exemplificarà així la riquesa d’una època i un patrimoni musical de valor universal.
Aquest és, de fet, un dels propòsits d’aquest festival, ‘esdevenir un matrimoni entre el valor patrimonial del monestir i la música’ guiat per Jordi Savall, segons que ha expressat el prior del Monestir de Poblet, Lluc Torcal.
Cent anys del genocidi armeni
‘L’esperit d’Armènia’, demà, amb l’Hespèrion XXI i una selecció de músics armenis, vol ser un homenatge al poble armeni ara que es compleix un segle del genocidi de què van ser víctimes. L’homenatge es farà a través ‘de la seva música’. Músics armenis com Tigran Tchukhadjan o Komitas són alguns dels autors del repertori escollit per Savall.
‘Estem convençuts que sense emoció no hi ha memòria, sense memòria no hi ha justícia i sense justícia no hi ha civilització, i sense civilització els éssers humans no tenim futur’, reflexiona Savall en una nota escrita sobre aquest concert.
Per acabar el festival, Le Concert des Nations oferirà dues composicions de les tres que formen part d’allò que s’ha anomenat el ‘testament’ de Bach. ‘L’Ofrena musical’ i ‘L’art de la fuga’, però no la Missa en si menor, que Savall ja ha portat a l’escenari unes altres ocasions. Les dues obres escollides mostren, segons el mestre Savall, ‘el saber i el talent de Bach en l’art de la composició, en el del contrapunt i la seva capacitat inventiva i el seu sentit de forma, estructura i nombre’.