24.07.2017 - 17:45
El Govern de Colau exigeix humilitat: “Les enquestes no són massa optimistes”
BARCELONA, 24 (EUROPA PRESS)
El regidor del grup Demòcrata a Barcelona, Jordi Martí, ha assegurat aquest dilluns que el seu grup municipal farà el possible per revertir la unió del tramvia per l’avinguda Diagonal si guanya les eleccions municipals del 2019: “Si hi ha un canvi de Govern, tot el que no sigui irreversible, ho impulsarem”.
La tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, l’ha respost exigint-li humilitat: “Ara mateix les enquestes no són massa optimistes amb el fet que el seu grup pugui revertir res”, ha asseverat en la primera comissió d’estudi sobre la connexió de les dues xarxes de tramvia, creada després d’aprovar-ho el Ple a petició del grup Demòcrata.
Martí ha defensat que tractaran de revertir tot el possible el projecte de connexió mitjançant el tramvia si el Govern d’Ada Colau ho impulsa “sí o sí”, i ha exigit que es prengui una decisió comptant amb el màxim consens polític i social possible, cosa que ha plantejat celebrar una consulta sobre l’assumpte.
Sanz ha assegurat que poques infraestructures han tingut el grau d’estudi i avaluació tècnica a la qual s’està sotmetent el tramvia, i ha demanat als grups de l’oposició ser conscients que arribarà el moment de traslladar l’acord tècnic a l’àmbit polític i social, per la qual cosa ha demanat abandonar apriorismes ideològics davant la “urgència d’augmentar l’oferta de transport públic” per l’augment de la demanda.
Ha dit que, per avançar en l’ús del transport públic, aquest ha de millorar-se i alhora “disminuir les facilitats del vehicle privat” per reduir de retruc la contaminació, i ha destacat que les dones, els nens i les persones grans són els qui menys usen el vehicle privat i, per tant, els que menys contaminen: “Això evidencia per qui estem treballant i per qui impulsem aquestes polítiques”.
El regidor de Paisatge Urbà, el socialista Daniel Mòdol, ha exigit respectar el treball dels tècnics –alguns grups de l’oposició ho han qüestionat–, i ha preguntat per quina banda es començaria a unir el tramvia, la qual els tècnics han assenyalat que, encara que la decisió correspondria a l’Ajuntament, recomanen fer-ho entre la plaça Glòries i Verdaguer, perquè té menys dificultats i no té transport públic.
RESERVES DE L’OPOSICIÓ
El regidor de Cs, Koldo Blanco, ha criticat que l’estudi informatiu “empararia i justificaria una decisió que ja està presa políticament”, i ha avisat que l’avinguda ja està molt saturada i que s’ha de tenir en compte l’impacte sobre altres sistemes, com el transport privat, el comerç i les condicions dels qui resideixen o treballen en l’entorn.
El portaveu republicà, Jordi Corones, ha rebutjat posar en dubte els estudis tècnics, però sí ha qüestionat la gestió política sobre l’assumpte, després que demanés estudiar la possibilitat de soterrar un tram més curt del tramvia per reduir el cost de l’opció estudiada, fins a Bruc, però mantenint els avantatges.
El popular Javier Mulleras ha dit que l’estudi és esbiaixat i ha advertit de l’efecte de la unió en la congestió del trànsit a tot el districte de l’Eixample i a zones de Sarrià, perquè l’estudi calcula que el tramvia captaria el 13% dels usuaris de transport privat però no a la resta: “Els vehicles no desapareixeran. On aniran?”
El regidor no adscrit, Gerard Ardanuy (Demòcrates), ha expressat la seva preocupació per l’impacte que aquesta unió del tramvia per la Diagonal podria tenir en futurs planejaments de la ciutat, mentre que Maria José Lecha (CUP) ha intervingut només a l’inici de la sessió, recordant que advoquen per una gestió pública si es connecta la xarxa.
DEBAT TÈCNIC
En la comissió –que ha començat amb el soroll d’una concentració de treballadors del Bicing i sense acord dels grups sobre les sessions–, el cap de Planificació de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Francesc Calvet, ha descartat que la unió col·lapsi el trànsit, assegurant que podria haver-hi dificultats al principi, però “al cap de pocs mesos s’haurien evaporat”, cosa que han criticat diversos grups de l’oposició.
Representants d’empreses que van dur a terme l’estudi informatiu encarregat per l’ATM —Typsa, GPO i Sener–, Maria Moya, Josep Maria Roig i Josep Ramon Fernández, han explicat l’estudi informatiu de connexió entre ambdues xarxes de tramvia, ja presentat, i que planteja quatre opcions: una per superfície en la Diagonal; una altra per l’avinguda però part soterrada; una per Urgell i Provença, i una altra mitjançant autobusos elèctrics.
La primera de les alternatives és la que preveu major tornada, i totes coincideixen a respectar la zona central entre la plaça Glòries i el carrer Lepant, circulant pels vials existents i deixant lliure el passeig del centre, mentre que la resta del traçat s’ha estudiat situant el tramvia per la calçada central, que quedaria sense cotxes si finalment s’optés per aquest model.