El Grec Festival revisita l’intercanvi creatiu de Ferran Adrià i Hiroyoshi Ishida

  • Adrià: "És una reflexió de la relació entre la cultura japonesa i la Vella Europa"

VilaWeb
Redacció
03.07.2017 - 11:55

Adrià: “És una reflexió de la relació entre la cultura japonesa i la Vella Europa”

BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)

El Grec Festival de Barcelona revisita la relació creativa del cuiner Ferran Adrià amb el cuiner japonès Hiroyoshi Ishida, amb el seu restaurant Mibu, en l’obra ‘El tigre de Yuzu’, que es podrà veure al Mercat de les Flors des d’aquest dilluns i fins al dimecres.

En roda de premsa aquest dilluns, el director de l’obra, Roger Julià, ha explicat que l’obra uneix budisme, art, música, i planteja què és el Mibu i què és elBulli, i pregunta quina és la fina línia entre cuina i art: “Per a mi, no n’hi ha”.

Amb cinc actors occidentals i tres japonesos en l’obra, l’espectacle passa per aeroports, per l’espai metafòric dels seus caps i per nombrosos racons, la qual cosa es concreta amb una posada en escena minimalista, que inclou projeccions documentals al fons de l’escenari.

Amb català, danès, anglès, japonès i italià, l’obra està subtitulada, i sobre la presència de la cuina en l’espectacle, ha avisat: “Hem evocat la seva cuina, no l’hem volgut ensenyar. No surt ni un plat ni un tovalló, sinó que tot s’explica a través de paraules i sabors”.

Julià ha avisat que l’obra no va de cuina, “sinó de la recerca de felicitat, la raó de ser”, representa plantejar-se què estic fent al món i si el que vull fer ho faig com ho vull fer, i ha sintetitzat que la cuina és el lloc, però no és el fons de l’obra.

El productor i actor de l’obra, Roger Zanuy, ha explicat que l’obra és la història real de tots dos creadors que es remunta al 2002 quan Ferran Adrià va viatjar al Japó a impartir unes conferències i el van portar a un restaurant de només dues taules per a vuit comensals màxim: el Mibu.

Aquest local, de cuina molt senzilla però amb un relat basat en llegendes va deixar Adrià molt impressionat, de manera que va convidar Ishida a elBulli: “Ell i la seva dona van sortir per primera vegada del Japó i van quedar absolutament alucinats”.

UNA “ICONA” GASTRONÒMICA

El cuiner Ferran Adrià ha dit que aquesta obra de teatre fa 15 anys no es podria haver realitzat perquè la gent no sabia ni on estava el Japó, i el context era molt difícil d’explicar: “Aquesta obra és una icona brutal al món de la gastronomia”.

“És la primera vegada que d’una manera important la cultura gastronòmica occidental dialoga amb el Japó. No havia passat mai. A Barcelona, la cuina japonesa era sushi i sashimi”, ha afegit Adrià, que considera que ni tan sols França havia tingut la necessitat de revisitar el Japó, cosa que sí va fer els Estats Units.

Ha destacat que a partir del 2002 es va iniciar aquest diàleg, en el qual és molt difícil comprendre què és el Japó: “Hem fet l’obra que ens ha donat la gana. Si em dedico més o menys a crear el que m’agrada és tenir llibertat”, ha dit Adrià.

Ha dit que el concepte de creació és molt diferent al Japó, ja que ells donen lectures molt poètiques a tot, la qual cosa representa un xoc amb el pragmatisme mediterrani, en el qual costa que penetri l’ànima del Japó.

Adrià ha assegurat sobre l’espectacle que “és més que una obra de teatre, és una reflexió de la relació entre la cultura japonesa i la Vella Europa”, i ha dit que la restauració japonesa és sense cap dubte la millor del món, ja que estan molts anys per endavant del que és Europa a nivell gastronòmic.

El xef Hiroyoshi Ishida ha explicat que quan va conèixer Adrià va ser un moment inoblidable, i quan va veure la seva mirada va sentir alguna cosa, “una cosa nostàlgica”, i a través de la seva cuina va poder conèixer el seu país i cultura, a més de la seva personalitat amable i generosa.

Amb una carrera de més de 50 anys, el xef japonès ha assegurat que es va quedar “sorprès” quan va veure Adrià, ja que va valorar en ell un somni i una fantasia, donant-li molta influència i marcant-li un abans i un després.

“Quan em va oferir la possibilitat de cuinar en elBulli vaig tenir molts dubtes i em vaig sentir molt perdut, però vaig agafar aquesta oportunitat i ara em sento molt content d’haver anat a Roses”, ha afegit el xef.

Ha explicat que la cuina japonesa tradicional té moltes regles i limitacions, i ell, de manera conscient o inconscient, se sentia limitat, la qual cosa no li permetia evolucionar en la seva cuina gastronòmica: “La trobada amb Adrià em va permetre sortir d’aquest marc de limitacions”.

La quarentena de clients del restaurant tradicional també s’han desplaçat Barcelona amb els seus vestits tradicionals: “No sé si l’espectacle estarà més en la platea que en l’escenari”, ha bromejat el director del festival, Francesc Casadesús, que ha destacat la unió entre dos mons.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor