22.09.2023 - 12:47
|
Actualització: 22.09.2023 - 16:35
La Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana ha presentat l’avantprojecte de la llei de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d’organització de la Generalitat 2024, més coneguda per llei d’acompanyament, que recull la supressió de l’Oficina de Drets Lingüístics (ODL) creada pel govern del Botànic.
El text especifica que els procediments administratius relatius a queixes, suggeriments i consultes que s’haguessin obert a instàncies de part en aquesta oficina abans de l’entrada en vigor de la llei es tramitaran i resoldran d’acord amb les disposicions legals vigents en el moment de presentació de la sol·licitud. En canvi, els procediments administratius oberts d’ofici per l’ODL pendents pendents de resolució en el moment de l’entrada en vigor del text seran arxivats.
Un altre dels punts clau del text és la modificació de determinants articles de la llei de plurilingüisme per a permetre que, a partir del curs 2024-2025, el català deixi de ser llengua vehicular obligatòria en l’ensenyament a les comarques de predomini lingüístic de l’espanyol, de manera que s’elimina l’obligatorietat de fer un mínim de 25% de les hores lectives en català. Els canvis afectaran tots els centres docents, tant públics com privat, situats en els termes municipals de predomini lingüístic castellà, tal com recull l’article 36 la llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV).
La llei de plurilingüisme, precisament, ha estat un dels grans objectius del conseller d’Educació, José Antonio Rovira, d’ençà que va accedir al càrrec. En una entrevista concedida a Europa Press al juliol, ja va avançar que volia començar a aplicar aquest mateix curs “alguna mesura transitòria de modificació” per a reduir el percentatge d’hores lectives en català. Finalment, s’ha decidit que la modificació entri en vigor el curs vinent.
En concret, se suspèn l’aplicació de l’article 6.3.a, en els punts relatius al requisit mínim d’un 25% de les hores lectives destinades als continguts curriculars en català, com també en els punts relatius a l’obligatorietat d’impartir en català pel cap baix una assignatura no lingüística curricular de caràcter troncal. El canvi és extensible a totes les etapes de l’ensenyament: educació infantil, primària, ESO, batxillerat, formació d’adults i FP.
A més, i d’acord amb l’article 19.2 de la LUEV, als alumnes que s’acullin a les excepcions establertes per l’article 24 no els serà aplicable l’obligació de domini oral i escrit del valencià.
A conseqüència d’aquests canvis, els centres situats en municipis de predomini lingüístic castellà podran optar per mantenir l’aplicació dels projectes lingüístics vigents en els mateixos termes en què van ser aprovats, o, per contra, proposar la modificació per a impartir en espanyol les matèries no lingüístiques que fins ara s’impartien en català.
En els centres que no prevegin la vehiculació d’àrees, matèries, àmbits o mòduls no lingüístics en llegua vernacla, els alumnes hauran de cursar, com a mínim indispensable, l’assignatura de valencià; tot això, sense perjudici del que disposa l’article 24.1 de la llei 4/1983, respecte de l’avaluació de l’ensenyament del català.