29.03.2017 - 17:56
|
Actualització: 29.03.2017 - 19:54
La Generalitat Valenciana ha denunciat que el 80% del pressupost que el govern espanyol ha invertit per al corredor mediterrani s’ha destinat als eixos radials que connecten amb Madrid. N’ha parlat la consellera d’Habitatge i Obres Públiques, María José Salvador, en un esmorzar informatiu acompanyada del president de la Generalitat, Ximo Puig, i del secretari d’Infrastructures, Josep Vicent Boira. La consellera ha dit que dels 13.500 milions d’euros que el govern espanyol ha destinat al corredor mediterrani, només 2.607 milions s’han invertit en trams únics d’aquesta infrastructura, mentre que 10.767 milions s’han destinat als eixos radials.
Així doncs, tan sols s’hi ha destinat una inversió mitjana de 3,4 milions d’euros per quilòmetre. El secretari d’Habitatge, Josep Vicent Boira, ha detallat que els 10.767 milions s’havien destinat a l’eix Madrid-Barcelona-França, a l’eix Madrid-Alacant-Múrcia i l’eix Madrid-Còrdova-Granada. I ha afegit que de la inversió prevista en el pressupost general de l’estat entre el 2012 i el 2016, que pujava a 6.068 milions, tan sols s’ha executat el 35%, segons la inversió real fiscalitzada per la Intervenció General de l’Estat.
Boira ha detallat que els trams pendents del corredor mediterrani són el tercer fil Barcelona-Tarragona, amb una inversió de 48 milions i que s’acabarà el 2020; Vandellòs-Tarragona, amb una inversió de 568 milions i que s’acabarà el 2018; Vandellós- Castelló, amb una inversió de 59 milions i que no se sap quan s’acabarà; València-Castelló, amb 118 milions d’euros d’inversió; València – La Encina, amb una inversió de 1.140 milions i que s’acabarà el 2019; Múrcia-Almeria, amb una inversió de 792 euros, i sense data estimada d’acabament i, finalment, Almeria-Granada, que no és pressupostat.
La Generalitat reclama tres trams per valor de 614 milions d’euros al pressupost de l’estat
La consellera Salvador ha reclamat una inversió real del govern espanyol i ha dit que al pròxim pressupost de l’estat espanyol, hi han d’aparèixer ‘amb noms i cognoms’ tres trams del corredor mediterrani en el pas pel País Valencià: el tercer fil Castelló-Vandellòs, València-Villena i Montfort-Múrcia. Ha explicat que el cost d’aquestes obres és de 614 milions i que s’hauria de consignar en els pròxims comptes del govern espanyol.
La consellera s’ha queixat que, dels 13.500 milions d’euros que el govern espanyol ha destinat al corredor, 9.500 s’hagin invertit abans del 2012 i que, en canvi, durant aquests últims tres anys i nou mesos no se n’ha acabat ni començat cap tram.
Reunió amb el Ministeri de Foment el 27 d’abril
El president de la Generalitat Valenciana Ximo Puig ha confirmat que el dia 27 d’abril es reunirà amb el ministre de Foment espanyol, Ínigo de la Serna, juntament amb la consellera Salvador per abordar una agenda valenciana d’inversions en infrastructures. Puig ha lamentat que el govern espanyol no hagi prioritzat en absolut el corredor mediterrani, especialment durant l’última legislatura. En aquest sentit, ha recordat que, tot i que l’economia de l’arc mediterrani representa més del 50% de les exportacions i suposa un respir fonamental per a l’economia espanyola, no ha tingut prou suport des de la perspectiva de la inversió pública.
Sobre el pressupost estatal, Puig ha demanat un augment en la velocitat de la inversió i racionalitat per a l’eficiència del sistema productiu. També s’ha referit a l’últim informe de la intervenció general de l’estat, corresponent a l’any 2015, que indica que només un 35% de la inversió prevista al pressupost per al País Valencià va arribar a materialitzar-se.