El Govern rebutja pagar a Abertis els 1.494 milions de l’AP-7 escudant-se en la crisi

  • El Consell de Ministres emet ara l'informe que la companyia va sol·licitar fa dos anys sobre el contenciós obert sobre aquesta via

VilaWeb
Redacció
03.07.2017 - 20:08

El Consell de Ministres emet ara l’informe que la companyia va sol·licitar fa dos anys sobre el contenciós obert sobre aquesta via

MADRID/BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)

El Govern ha aprovat en Consell de Ministres un informe sobre el contenciós que manté des del 2015 amb Abertis sobre els 1.494 milions d’euros que la companyia reclama en relació a l’autopista AP-7, en el qual assegura que no li correspon abonar aquest import atribuint la seva decisió a la caiguda dels trànsits en totes les vies de pagament durant la crisi.

L’Executiu emet ara aquest informe, dos anys després que la companyia l’hi sol·licités, i quan el contenciós porta també des de llavors en els jutjats.

En concret, el passat mes de març, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va emetre una sentència favorable a Abertis, l’execució de la qual va quedar no obstant això pendent de la resolució que, al seu torn, emeti el Tribunal Suprem, de la qual està actualment pendent.

L’informe aprovat pel Consell de Ministres extraordinari d’aquest dilluns assenyala la “disminució de trànsit que va registrar tota la xarxa d’autopistes, inclosa l’AP-7, durant la crisi econòmica” i conclou interpretant que “el conveni signat amb l’empresa no empara eventuals compensacions per disminucions de trànsit de l’autopista, excepte les quals es veiessin estrictament generades pels desdoblaments (de la NII) i que excedeixin la quantitat màxima de les inversions efectuades en aplicació del conveni”.

El contenciós té el seu origen el 2006, quan Abertis va aconseguir un acord amb Foment, ratificat mitjançant Reial decret en Consell de Ministres, pel qual la companyia es va comprometre a realitzar ampliacions i millores en l’AP-7 i a aplicar descomptes en els peatges a canvi que l’Estat assumís el risc del trànsit de l’autopista si el volum d’usuaris no abastava determinats nivells.

No obstant això, el 2011 el Ministeri va començar a plantejar dubtes sobre la interpretació d’aquest acord, especialment sobre les compensacions per trànsit, en considerar que no formaven part del saldo del conveni.

Abertis va plantejar llavors un recurs contra aquesta consideració de Foment, que aquest departament va rebutjar al juny de 2015, la qual cosa va portar a l’empresa a recórrer al setembre d’aquest any al Tribunal Superior de Justícia de Madrid.

PENDENTS DEL SUPREM

En paral·lel, en 2015 el grup de concessions també va elevar el contenciós al Tribunal Suprem. La companyia va prendre aquesta decisió després que remetés un escrit al Consell de Ministres per demanar que “exercís la seva potestat d’interpretació de contracte de l’AP-7 en relació amb la compensació dels trànsits”, i el Consell de Ministres ho desestimés per “silenci administratiu”.

En l’actualitat, després de la sentència favorable que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid va emetre el passat mes de març, el procés està pendent de la resolució del Suprem, que tindrà ara que valorar l’informe aprovat aquest dilluns pel Consell de Ministres, amb la consegüent ralentització del procés.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor