12.06.2020 - 18:22
|
Actualització: 12.06.2020 - 18:26
El departament de Cultura ha publicat l’estudi ‘Català, youtubers i instagramers. Un punt de partida per a promoure l’ús de la llengua’, sobre l’ús del català en les xarxes socials i en el món dels influenciadors socials. L’estudi, impulsat per la Direcció General de Política Lingüística i dut a terme pel Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació (CUSC) de la Universitat de Barcelona, analitza ‘l’ús del català en els continguts generats per estrelles del món digital dirigits a adolescents i joves, i formula propostes per a la promoció del català en aquest camp’.
El treball, que ha comptat amb els sociolingüistes Marina Massaguer Comes, Avel·lí Artís Flors i Francesc-Xavier Vila, posa en relleu que el contrast en nombres absoluts en les mètriques dels influenciadors que fan servir el castellà i els que fan servir el català es redueix dràsticament quan es posen en relació amb la dimensió de la comunitat lingüística.
Amb les dades ponderades, a Instagram ‘el català ofereix més bons resultats que el castellà i en el cas de YouTube hi ha una aproximació important’. El treball analitza el desplaçament del consum audiovisual cap a les xarxes, la consolidació de youtubers i influenciadors com a referents juvenils, el grau de professionalització i les causes que provoquen la minorització del català, com ‘les dinàmiques de mercat i les ideològiques, entre més aspectes’.
L’estudi planteja línies d’acció com ‘l’estímul econòmic al posicionament dels continguts catalans a les plataformes o la remuneració suplementària de visites per compensar el biaix econòmic que suposa la dificultat per monetitzar continguts en català en unes plataformes amb barems pensats per a llengües globals’. També ‘finançar continguts especialitzats en català, facilitar el contacte entre microinfluenciadores que fan servir el català i empreses per afavorir acords de patrocini i l’impuls de la presència d’influenciadors catalans en esdeveniments’.
La directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, ha assenyalat ‘la importància que té la llengua en aquests nous entorns, on la comunicació i la llengua són matèria primera d’aquests continguts digitals i generen una influència decisiva en els usos i comportaments lingüístics que s’estenen i es consoliden’. També ha afegit que l’estudi aporta ‘elements de reflexió sobre les eleccions lingüístiques entre joves’ i que ‘apunta propostes per a la promoció de l’ús del català en aquest entorn que seran el punt de partida per a l’acció de Política Lingüística en els pròxims anys’.