El Govern preveu que el BEI aprovi al setembre el préstec de 750 milions per la L9

  • Es destinarà a acabar el túnel central i a reconectar els brancs

VilaWeb
Redacció
30.07.2017 - 10:50

Es destinarà a acabar el túnel central i a reconectar els brancs

BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)

El Govern preveu que el Banc Europeu d’Inversions (BEI) aprovi al setembre un préstec de 750 milions d’euros que la Generalitat ha sol·licitat per executar el tram central de la L9, el que connecta La Sagrera amb Zona Universitària i que uneix els brancs, unint el conjunt de la línia.

En una entrevista d’Europa Press, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha afirmat que aquest préstec s’emmarca en una línia del BEI per finançar projectes de lluita contra el canvi climàtic, i ha afegit que hi ha marge perquè el préstec pugui situar-se finalment en els 1.000 milions d’euros.

“El BEI està valorant la proposta i ens agradaria creure que després de l’estiu, al setembre, sent prudents, el consell d’administració donarà el vistiplau per poder obtenir aquests recursos, que són els que ens facilitarien acabar definitivament el túnel central i reconectar els dos brancs que queden aïllats”, ha indicat Rull.

L’import necessari per finalitzar el tram central i perquè la L10 arribi al Polígon Pratenc ascendeix a un total d’1.150 milions d’euros: “Aniríem desplegant l’actuació de forma gradual. El nivell màxim de producció seria de 200 milions d’euros cada any, la qual cosa permetria acabar el túnel i anar posant gradualment en funcionament diverses estacions”.

ALTERNATIVES Al BEI

“El BEI permet fer front a la part més important, i el resta ho assumiríem nosaltres”, ha precisat Rull, que ha apuntat que si el préstec no s’aprova es continuarà treballant amb les entitats financeres, constructores i fons d’inversió per obtenir recursos a canvi d’allargar les concessions.

L’objectiu és que els 450 milions d’euros que la Generalitat ha de pagar anualment en concepte de concessions i crèdits –ho ha de fer fins a l’any 2042– es puguin destinar a obra efectiva del tram central.

Preguntat per quines estacions del tram central es prioritzarien, Rull ha afirmat que ha de consensuar-ho amb l’Ajuntament de Barcelona: “Donaríem criteris. És evident que les estacions d’interconnexió amb altres línies serien les que hauríem de prioritzar”.

La Generalitat ja va tancar l’any passat amb el govern municipal d’Ada Colau un acord pel qual el consistori va comprar immobles del Govern per 40 milions perquè aquests es destinin a la L10 Sud de Metro amb la finalitat d’obrir a l’estiu del 2018 les noves estacions de Foneria i Foc Cisell, als barris de la Marina i amb un cost conjunt de 45 milions, després d’unes obres que es desenvoluparan al llarg d’aquest any.

El Govern també va anunciar al maig que L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) tindrà dues noves estacions el 2019 després que la Generalitat habilités una partida de 37 milions d’euros per posar en servei les estacions de la L10 Sud de Provençana, que es posarà en servei al febrer de 2019, i Ildefons Cerdà, que ho farà a l’octubre de 2019.

INGRESSOS DE 1.000 MILIONS AMB LA VINYETA

Sobre la vinyeta que el Govern vol implantar a partir de l’1 de gener de 2019 i per la qual els propietaris de vehicles lleugers pagaran una tarifa anual d’entre 40 i 110 euros per l’ús il·limitat de vies d’alta capacitat, el conseller ha indicat que amb aquesta mesura es podrien recaptar al voltant d’uns 1.000 milions d’euros.

Aquesta xifra podria variar en funció de les bonificacions –del 100% per a vehicles elèctrics i també per a aquells que realitzin molt pocs quilòmetres– i del preu final de la vinyeta, que encara està per determinar.

Segons Rull, el Govern preveu tenir finalitzada una proposta a l’octubre, quan es tornarà a reunir el grup de treball de peatges, i ha destacat que la vinyeta permetrà invertir a la xarxa viària secundària i en camins locals d’accés a nuclis de població, que es beneficiaran d’uns 40 milions anuals.

Preguntat per si Catalunya aplicaria igualment la vinyeta malgrat l’oposició del Ministeri de Foment, Rull ha reconegut que és complicat i ha convidat al Govern central a veure aquesta mesura no com una amenaça, sinó com una oportunitat d’adaptar-se a les polítiques europees: “És necessari que també hi estiguin les autopistes de l’Estat. No es pot plantejar una vinyeta sense les autopistes de l’Estat”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor