29.05.2024 - 17:01
|
Actualització: 29.05.2024 - 17:38
El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya impulsa la producció de musicals de gran format per a enguany i l’any que ve. Aquest 2024 se n’estrenaran tres i, el 2025, un altre. Ho ha anunciat avui Natàlia Garriga, consellera de Cultura, a la presentació de la temporada 2024-2025 del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). “Si ens fixem en les dades, veiem que mentre que els musicals suposen menys del 5% del nombre d’espectacles programats, representen el 17% dels espectadors que van al teatre. I d’aquests espectadors de musicals, un 62% els va a veure en castellà”, ha detallat Garriga.
El primer musical que s’estrenarà serà Mar i cel, de Dagoll Dagom, el 14 de setembre al Teatre Victòria de Barcelona. Serà l’últim musical de la companyia que, després de cinquanta anys de trajectòria, s’acomiadarà dels grans escenaris. A més, també coincidirà amb el centenari d’Àngel Guimerà, autor de l’obra. En aquest cas, l’espectacle compta amb el suport del Departament de Cultura a través de la línia de subvenció pluriennal al desenvolupament i a la producció de nous muntatges teatrals de sala i de carrer de caràcter professional per al període 2023-2026.
Dagoll Dagom es prepara per posar el punt final: “Hi ha un moment que les coses s’acaben”
El 26 de setembre s’estrenarà a la sala gran del TNC Ànima, espectacle que obrirà la temporada de l’equipament. És una història a partir de fets reals que té com a punt de partida la indústria de les pel·lícules d’animació dels grans estudis nord-americans. Es tracta d’una producció pròpia, amb la idea original d’Oriol Burés, dramatúrgia de Blanca Bardagil, Oriol Burés i Víctor G. Casademunt, i direcció escènica de Gara Roda. “És la nostra feina com a institucions públiques apostar per aquelles produccions ambicioses, amb tantíssims professionals implicats i en la nostra llengua”, ha assegurat Garriga en el moment de la presentació de l’obra aquest matí.
Un altre dels musicals que s’estrenaran i que formen part d’aquesta línia d’ajudes és El dia de la marmota, dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix, que s’estrenarà aquest desembre al Teatre Coliseum, i que ja es va presentar fa dies. Aquesta és una adaptació de la comèdia musical homònima basada en el film popular dels anys noranta, que s’interpretarà per primera vegada en una llengua diferent de l’anglès.
Àngel Llàcer i Manu Guix preparen el seu primer musical de gran format en català
El 2025 es representarà un nou musical, també amb el suport d’aquesta línia, però que encara no s’ha presentat. Pel que fa als musicals de petit i mitjà format, l’augment pressupostari el 2023 va permetre incrementar en un 30% la dotació dels ajuts pluriennals per al sector teatral per als anys 2023-26. L’increment també ha permès bonificar les produccions de musicals familiars, la pedrera del futur públic de musicals en català.
El TNC presenta la temporada 2024-2025
El TNC ha presentat la temporada 2024-2025 formada per trenta-nou propostes, entre les quals destaquen noms com Anna Karènina, de Tolstoi, dirigida per Carme Portaceli i protagonitzada per Ariadna Gil; L’aranya, d’Àngel Guimerà, amb direcció de Jordi Prat i Coll i La tercera fuga, una obra escrita per Victoria Szpunberg, totes tres a la Sala Gran.
La nova temporada començarà el 18 de setembre amb Hamlet.02 de Sergi Belbel al Taller de pintura, amb Enric Cambray i uns dies després, el 26 de setembre, s’inaugurarà la programació de la Sala Gran amb el musical en català Ànima.
La Sala Petita s’obrirà el 2 d’octubre amb Vosaltres, les bruixes, de Jan Vilanova Claudín i dirigida per Alícia Gorina amb les actrius Mònica Almirall, Queralt Casasayas, Imma Colomer, Mia Esteve, Montse Esteve i Tai Fati. Una altra producció pròpia que convida a fer una mirada històrica i a desmuntar creences, prejudicis i fantasies. I el primer espectacle de la Sala Tallers serà, el 16 d’octubre, Loneliness, amb dramatúrgia, direcció i coreografia de Roberto G. Alonso. Una proposta que a través del moviment, la música i la creació audiovisual explora la necessitat de tancar ferides.
Anna Karènina de Tolstoi, un referent de la literatura universal, es representarà a la Sala Gran del 21 de novembre al 29 de desembre, adaptada per Anna Maria Ricart Codina, dirigida per Carme Portaceli i interpretada per Louise Bergez, Jordi Collet, Borja Espinosa, Eduard Farelo, Ariadna Gil, Miriam Moukhles, Bernat Quintana i Bea Segura.
La producció pròpia L’aranya, d’Àngel Guimerà, donarà la benvinguda el 2025 a la Sala Gran del 30 de gener al 9 de març. Un drama sobre il·lusions i desenganys, amors i desamors, fidelitats i traïcions amb dramatúrgia i direcció de Jordi Prat i Coll, que ha traslladat l’acció de la Barcelona del 1908 a la Girona del 1968. Continuant amb la dinàmica d’altres temporades, l’obra també farà gira per territoris de parla catalana. Amb motiu de la celebració de l’Any Guimerà que haurà tingut lloc al llarg del 2024, el TNC acollirà l’acte de cloenda d’aquesta commemoració el 26 de novembre del 2024 a la Sala Gran.
Paral·lelament, a la Sala Petita es podrà veure del 6 de març al 6 d’abril Marie, la roja, de Rosa M. Arquimbau, que va arribar a estrenar-se a Barcelona. Un text protagonitzat per una dona profundament compromesa amb la lluita social i els drets de les dones, i s’endinsa en un espai tabú i complex d’abordar com són les presons. L’obra té dramatúrgia de Carles Mallol i direcció d’Ester Villamor Baliarda i tindrà un repartiment format per Mercè Aránega, Borja Espinosa, Oriol Guinar, Meritxell Huertas, Antònia Jaume, Carlota Olcina, Martina Roura i Joan Solé.
La tercera fuga arribarà a la Sala Gran del 24 d’abril del 2025 a l’1 de juny, una obra escrita per Victoria Szpunberg basada en el periple real que ha de fer una família al llarg dels anys, que comença a Ucraïna als anys vint del segle passat i avança cap als nostres dies tot passant per Berditxiv, Buenos Aires i Barcelona, entre altres indrets.
Del 15 de maig del 2025 al 8 de juny del 2025, la Sala Petita acollirà Anatomia d’un suïcidi, d’Alice Birch, amb traducció de Víctor Muñoz i Calafell i direcció de Glòria Balañá Altimira. Un estudi de la desesperació i l’amor amb la maternitat com un ham que travessa les històries de tres dones.
Coproduccions de la temporada
Durant la temporada 2024-2025 el TNC també apostarà per les coproduccions. A més a més de Hamlet.02 i Loneliness, el TNC coproduirà Gola (Oriol Pla Solina i Pau Matas Nogué – Bitò), que es podrà veure a la Sala Petita del 28 de novembre al 22 de desembre; Massa brillant (Oriol Puig Grau – Teatres en Xarxa); Primera sangre (María Velasco – Centro Dramático Nacional); Els contrabandistes de llibres de Daraya (un projecte de la companyia Dau al Sec) i que té a Laura Rosel, Ayub El Hilali, Ilyass El Ouahdani i Marwan Sabri en el repartiment; Les jours de mon abandon (Elena Ferrante – Théâtre National Wallonie-Bruxelles com a productor principal); Suite N.4: Do Not Disturb (HOTEL col·lectiu escènic); Hannibal (J. Mthombeni – KVS de Brussel·les com a productor principal) i Alícia en un món real (un projecte de la Cia. La Briana – Magrana Escena).