El Govern estima que la vinyeta suposarà estalviar 162 milions anuals aprofitant les autopistes

  • (Aquesta informació està embargada fins a les 21 hores d'aquest dijous) Calcula que el trànsit en autopistes augmentarà un 24% i es reduirà a la meitat en vies paral·leles

VilaWeb
Redacció
03.08.2017 - 18:28

(Aquesta informació està embargada fins a les 21 hores d’aquest dijous)

Calcula que el trànsit en autopistes augmentarà un 24% i es reduirà a la meitat en vies paral·leles

BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)

El Govern ha elaborat un informe sobre els efectes de la implantació d’una vinyeta en la mobilitat de les vies d’alta capacitat, on constata que suposaria aprofitar la capacitat de les autopistes i autovies i descongestionar les carreteres paral·leles, la qual cosa calcula que suposaria un estalvi anual de 162 milions d’euros derivats de reduir les hores en la carretera i els quilòmetres recorreguts.

Segons ha afirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en declaracions als mitjans aquest dijous, l’actual sistema de peatges comporta que molts vehicles passen per vies secundàries lliures de peatge, que no estan dimensionades per a la quantitat de cotxes que transiten per aquestes diàriament.

La vinyeta ajudaria, al seu entendre, a racionalitzar l’ús de la xarxa viària i que els vehicles circulin per les vies dimensionades, la qual cosa suposaria reduir retencions, hores de conducció, contaminació i augmentar la seguretat.

En concret, l’estudi calcula que les autopistes de peatge augmentarien el volum de trànsit en un 24%, mentre que aquest es reduiria a la meitat en les carreteres paral·leles –ara lliures de peatges–.

Això suposaria, segons els seus càlculs, un estalvi anual d’hores en les carreteres de 4,7 milions d’hores, amb un estalvi econòmic de 52,7 milions d’euros, i també una reducció dels quilòmetres recorreguts anualment en les carreteres catalanes de 17,7 milions de quilòmetres, amb un estalvi en els costos operatius dels vehicles de 40,5 milions d’euros a l’any –per exemple, en manteniment dels cotxes–.

Així mateix, aquest sistema suposaria una millora de la seguretat de la xarxa viària –en les carreteres que tenen una quantitat de vehicles molt superior a la seva capacitat–, reduint els costos de l’accidentalitat en 68,6 milions d’euros a l’any, mentre que els costos associats a les emissions contaminants es reduirien en 900.000 euros anuals.

Com a exemple, en el corredor Lleida-Barcelona, el trànsit es reduiria en un 85% en la N-240 i un 37% en l’A-2, mentre que es multiplicaria per 216% el de l’AP-2 –passant dels 7.800 vehicles diaris actuals a 24.827–; també es produiria un transvasament significatiu en el tram Manresa-Terrassa, on la C-16 doblaria els vehicles diaris –de 16.500 a 33.200–, mentre que es reduirien a la meitat en la C-55 –de 28.600 a 15.200–.

Així doncs, a la C-31 –les costes del Garraf–, la implantació de la vinyeta suposaria reduir en un 83% el trànsit de vehicles diaris –de 18.700 a 3.200–, mentre que es doblaria a la C-32.

TARIFA PLANA

El 17 de juliol, Rull es va reunir amb el grup de peatges per assentar les bases d’un nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en una vinyeta –una tarifa plana que s’establiria entre els 40 i 110 euros–, un sistema similar a l’austríac i el qual té previst implantar Alemanya, i que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener del 2019.

Amb aquest model, el Govern calcula que s’alliberarien més de 300 milions d’euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l’ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45) i que es podran invertir en millores del transport públic, de la xarxa viària i en la renovació del parc de vehicles.

Rull ha considerat que aquest sistema també suposaria un reequilibri territorial, amb més possibilitats d’invertir en el conjunt de la xarxa viària, ja que ha constatat que en aquests moments les comarques que tenen autopistes o autovies reben pràcticament el 90% dels recursos per a carreteres.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor