25.03.2022 - 15:16
|
Actualització: 25.03.2022 - 16:16
Ports de l’Estat, que depèn del Ministeri de Transport espanyol ha emès avui un informe favorable a la polèmica ampliació nord del port de València. Segons l’informe, aquesta ampliació, denunciada pels veïns i els grups ecologistes entre més, no tindria efectes addicionals sobre el medi, per la qual cosa considera que no cal una nova declaració d’impacte ambiental, com reclamaven els opositors al projecte. El president de l’Autoritat Portuària, Aurelio Martínez, ha presentat aquest matí el projecte als membres del consell d’administració.
L’octubre de l’any passat diverses associacions van presentar una PNL al congrés espanyol reclamant la paralització del macroprojecte, que tindrà greus afectacions ecològiques i podria malmetre l’Albufera. Dins el Botànic, la divisió de posicions és ben palesa, amb els socialistes que impulsen el projecte i Compromís i Podem que hi estan en contra.
Aquesta ampliació ha tingut sempre l’oposició frontal dels veïns i dels grups conservacionistes aplegats en l’anomenada Comissió Ciutat-Port. L’actual batlle de la ciutat, Joan Ribó, va incloure al programa electoral un punt en què deia que paralitzaria l’ampliació del port.
Tot arrenca en el moment en què, l’any 2018, l’Autoritat Portuària de València va decidir de reprendre el pla d’ampliació nord del port. Es va revisar el projecte de l’any 2000 perquè, entre més mancances, ja no era compatible amb les noves característiques dels vaixells de mercaderies. Les dimensions dels navilis han crescut tant, que ara poden arribar a transportar fins a 25.000 contenidors. El nou disseny incloïa prolongar més de 500 metres un dels dics, enderrocar el dic d’abric actual i dragar un canal de 22 metres.
L’Autoritat Portuària pretenia fer tot això sense tenir en compte les repercussions ambientals. És més, presentava com a garantia que aquesta obra no tindria conseqüències ni sobre el medi ni sobre la població, una declaració d’impacte ambiental de l’any 2007, però el projecte va topar amb l’oposició frontal tant de la Comissió Ciutat-Port com dels partits progressistes i de l’Ajuntament de València.