28.09.2016 - 11:06
|
Actualització: 28.09.2016 - 12:41
El govern espanyol ha exclòs el túnel passant de València de l’informe d’infraestructures prioritàries que s’han de construir per executar el corredor mediterrani. La consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, i el secretari de la mateixa conselleria, Josep Vicent Boira, van denunciar ahir que la Generalitat ha intentat múltiples vegades des del juliol que el Ministeri de Foment espanyol rectifiqui ‘l’error’, però no ha rebut resposta.
El document, que ja s’ha enviat a la Comissió Europea, condemna València a ser ‘el semàfor ferroviari d’Europa’, segons Boira, perquè l’omissió de l’obra, que considera ‘vital’, en compromet el finançament, i amenaça de congestionar encara més el túnel de Serreria, actualment operant al límit de les seves possibilitats tècniques.
Ara mateix, la ciutat està definida com un ‘coll d’ampolla’: una zona amb alta densitat de trànsit, però amb manca d’infraestructures per canalitzar-lo.
Boira també va criticar que el ministeri construeix el túnel ferroviari d’Atocha-Chamartín esgrimint els mateixos que el govern valencià pel túnel passant, però s’ignori l’obra del corredor mediterrani. A més, el secretari va afegir que d’altres estats membres de la UE sí que han mostrat el seu compromís a resoldre problemes similars al de València a ciutats com Torí, Lió o Marsella.
L’omissió del túnel, a més, suposa l’incompliment del pacte signat el 2003 entre Francisco Álvarez Cascos (ex-ministre de Foment), José Ramón García Antón (ex-conseller d’Obres Públiques) i Rita Barberá (ex-batllessa de València). Els tres dirigents del PP van acordar el túnel passant i la reordenació ferroviària de la ciutat.
El comissari europeu pel corredor mediterrani, Laurens-Jan Brinkhorst, ha convidat a Brussel·les el pròxim 3 d’octubre a Boira perquè expliqui —durant quinze minuts— la importància de la infraestructura per la viabilitat del corredor.