El govern de Panamà s’inspira en el model de metro de Barcelona per la gestió del transport metropolità

  • TMB ha aportat el seu coneixement tècnic i ha format el personal que treballa en la nova infraestructura

VilaWeb

Redacció

22.11.2016 - 03:46
Actualització: 22.11.2016 - 15:24

ACN Ciutat de Panamà.-La línia 1 del metro de Panamà, la primera que es posa en marxa a l’Amèrica Central, té empremta catalana. D’una banda, els trens han estat fabricats a Santa Perpètua de Mogoda per part de l’empresa Alstom i, de l’altra, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’ha encarregat de fer un servei de consultoria al govern panameny en matèria de mobilitat, així com també d’assistència tècnica i formació del personal. En el marc de la missió empresarial del Port de Barcelona i l’agència Acció, els consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d’Empresa i Ocupació, Jordi Baiget, han fet un recorregut amb la nova línia de metro per conèixer de prop com funciona la infraestructura. Rull ha destacat que el model de mobilitat de l’àrea metropolitana de Barcelona “és agafat, pres com a referent i clonat a altres indrets del món i això com a país ens ha d’enorgullir”.

Els consellers Rull i Baiget han fet aquest dilluns un recorregut amb la línia 1 del metro de Panamà, que té 13,7 quilòmetres de longitud i 13 estacions. Els 19 trens que hi circulen tenen empremta catalana, ja que han estat fabricats a les instal·lacions d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda. De fet, són combois molt similars als que donen servei a les línies 2 i 9 del metro de Barcelona, però formats per tres cotxes cadascun. La fabricació dels trens, però, no és l’únic lligam que uneix el metro de Panamà amb Catalunya. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha contribuït activament en la posada en marxa de la nova infraestructura com a integrant del consorci que gestiona el projecte. Així doncs, TMB s’ha encarregat de l’assistència tècnica del projecte, així com també ha du ta terme diferents tasques de suport, coordinació i formació dels treballadors. En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat la capacitat de Catalunya “d’exportar tecnologia” i ha celebrat que “el model de mobilitat ben gestionada de l’àrea metropolitana de Barcelona és agafat i pres com a referent i clonat a altres indrets del món”. Rull considera que el transport públic és sinònim de “guanyar qualitat de vida” i ha destacat que es tracta del “mecanisme més clar per combatre la contaminació atmosfèrica o lluitar contra el canvi climàtic”. Rull ha avançat que la xarxa de metro de Panamà continua creixent –hi ha pendent l’execució de la línia 1 i 2- i, per això, “Alstom continuarà proveint els trens i TMB continuarà fent l’assessorament i oferint la tecnologia”. De la seva banda, el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha destacat que la participació de les empreses catalanes en la posada en marxa del metro de Panamà és “una mostra més d’allò que ha de fer l’economia catalana: sortir i obrir nous mercats”. Baiget també veu important l’aposta per la licitació pública perquè “en determinats entorns és molt important i hi ha molta inversió”. Pendents de la L9 i L10A preguntes dels mitjans de comunicació, el conseller Rull ha deixat clar que les obres de la línia 10 del Metro de Barcelona segueixen en marxa i veu factible que puguin acabar-se l’any 2017 amb la previsió de posar-la en servei el 2018. “Hi hem estat treballant ininterrompudament i ara mirarem de tancar un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per finançar les estacions i, a partir d’aquí, afrontar l’acabament del tram central de la L9 i altres estacions com la de l’Hospitalet”, ha expressat Rull.En relació a la finalització del tram central de la L9, Rull no s’ha volgut aventurar a fixar una data per la represa dels treballs però confia que l’any 2017 “puguem tenir notícies”. “Acabar amb èxit la L9 és bo pel conjunt del país i ens permetrà rescatar recursos per fer altres coses”, ha expressat Rull.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor