12.05.2017 - 17:23
Preveu sotmetre’l a votació del Congrés dijous vinent, dos mesos després del primer rebuig
MADRID, 12 (EUROPA PRESS)
El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres un nou Decret Llei per reformar el sector de l’estiba, amb la finalitat que compleixi amb la normativa europea, a la qual actualment contravé, i evitar així que el Tribunal Superior de Justícia de la UE imposi una multa a Espanya.
El Govern espanyol preveu sotmetre el Decret a la votació del Congrés per a la seva convalidació dijous vinent, 18 de maig, dos mesos després que el passat 16 de març el primer text plantejat sofrís un històric rebuig.
El titular de Foment, Íñigo de la Serna, ha manifestat el seu “optimisme” davant la convalidació del nou Decret, si bé ha declinat indicar si compta ja amb acords tancats amb algun grup parlamentari.
El ministre basa la seva confiança en el “permanent i obert” diàleg que ha mantingut amb els grups polítics i en el fet del Decret inclourà, a través d’un Reial decret posterior, els acords aconseguits amb patronal i sindicats d’estibadors sobre els aspectes laborals de la reforma i les ajudes de 120 milions compromeses per l’Estat per a la reconversió del sector.
A més, el nou text compta ja amb el ‘vistiplau’ de la Comissió Europa, després d’haver-lo sotmès a consulta, segons ha detallat el titular de Foment en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.
Així, en cas que el Congrés el convalidi, Espanya evitaria pagar la multa d’uns 25 milions d’euros que acumula per la sanció que el Tribunal de la UE va imposar-li al desembre del 2014 per contravenir la normativa comunitària amb el règim legal de l’estiba, i que se li imposi una segona, de 134.000 euros diaris, per incomplir la primera.
PRÀCTIQUES PER SER ESTIBADOR
El nou text legal amb el qual Foment reprèn la reforma del sector de càrrega i descàrrega de mercaderies dels vaixells en els ports, inclou diverses novetats respecte al rebutjat pel Congrés.
El Decret modifica els requisits per accedir a la professió d’estibador. En concret, suprimeix l’obligació d’haver de comptar amb un títol de Formació Professional, “atès que no hi ha cap específic per a aquest ofici”, però inclou l’obligació de realitzar pràctiques professionals.
Es tracta d’un programa de 660 hores de pràctiques, el 75% d’elles en els ports i que gestionarà Sepes, organisme depenent del Ministeri.
Així mateix, el text introdueix els canvis legals necessaris perquè els estibadors segueixin ocupant-se de la manipulació dels vehicles que entren i surten d’Espanya pels ports.
A més, en la seva Disposició Final Tercera, el Decret recull el compromís del Govern espanyol d’aprovar un Reial Decret amb els acords laborals de la reforma.
REIAL DECRET, ENLLESTIT LA SETMANA VINENT
En relació a aquest Reial Decret, De la Serna preveu culminar la seva redacció la setmana vinent, per sotmetre’l a consulta entre sindicats, patronal i grups polítics.
El ministre ha recordat que els acords laborals que s’inclouran en aquest text suposen garantir l’ocupació del col·lectiu de 6.150 estibadors dels ports i articular mesures per realitzar els ajustos de plantilla reclamats per la patronal, fonamentalment mitjançant prejubilacions als 55 anys amb el 70% del salari. També contempla iniciatives per millorar la competitivitat dels ports.
El desenvolupament normatiu per Reial Decret detallarà així mateix les característiques dels Centres Portuaris d’Ocupació, les ETT’s en les quals es convertiran les societats de gestió d’estibadors (sagep), que actualment monopolitzen l’activitat.
Amb la reforma d’aquest sector, el Govern espanyol, a més de complir amb la UE, pretén liberalitzar i trencar el monopoli de facto en què actualment es presta aquest servei portuari, bàsic per a l’economia, atès que els ports canalitzen el 86% de les importacions i el 60% de les exportacions del país.