27.06.2023 - 13:08
|
Actualització: 27.06.2023 - 18:07
El govern de la Generalitat de Catalunya ha anunciat que de cara al curs que ve s’incorporaran 1.190 nous docents. Alhora, l’administració reforçarà el personal d’atenció educativa amb 211 nous efectius, i també incorporarà 75 nous treballadors d’administració i 52 nous treballadors de serveis. En total, les noves incorporacions seran més de 1.500.
Així ho ha anunciat la portaveu del govern, Patrícia Plaja, abans del ple monogràfic sobre educació que es durà a terme aquesta tarda al parlament. En aquest sentit, Plaja ha recordat que al llarg dels darrers tres cursos s’han incorporat més de 7.000 nous mestres al sistema educatiu català, i ha assegurat que el govern “continua destinant tots els recursos per millorar el model d’escola catalana, enfortir l’escola inclusiva i reduir les ràtios”.
Així i tot, Plaja ha admès que les noves incorporacions no seran suficients per a pal·liar les deficiències del sistema educatiu català. És per això que ha augurat que des del govern se seguirà destinant “tots els recursos al nostre abast” en l’educació obligatòria i la formació professional. “El d’avui és un pas important”, ha confiat.
En el seu parlament, la nova consellera d’Educació, Anna Simó, ha presentat onze millores en l’àmbit educatiu, per exemple per combatre la segregació escolar i l’abandonament escolar prematur, fomentar els programes de sensibilització davant l’assetjament escolar, aprofundir en la digitalització del sistema i en la formació professional docent, així com desenvolupar un model educatiu inclusiu.
Conscient de les turbulentes relacions que va mantenir el seu antecessor en el càrrec amb la comunitat educativa, Simó ha optat per refer confiança i escoltar els professionals amb vies de diàleg, que s’han d’estendre a altres institucions. També s’ha compromès a cercar i enfortir consensos amb representants dels grups parlamentaris, amb qui té intenció de mantenir trobades periòdiques.
Simó s’ha referit també a la involució de drets lingüístics que s’anuncia al País Valencià, Illes i Aragó i ha reclamat un gran acord de país per “avançar junts” i evitar que aquesta “onada involucionista” faci retrocedir a l’escola catalana. “Ens avisen que Catalunya serà la següent. Hi ha molt en joc. Preparem-nos per afrontar aquesta ofensiva”, ha plantejat Simó, que s’ha compromès a defensar “drets, consensos i institucions”. “Un atac a la llengua catalana repercuteix en tot el territori on es parla”, ha avisat.
Dos anys de picabaralles entre González-Cambray i els sindicats
Un dels punts en què s’ha centrat la titular d’Educació és la voluntat de refer la confiança amb els sindicats després d’uns anys marcats per la picabaralla constant amb el departament. Sobre això, ha insistit en el propòsit de “propiciar el diàleg sempre pensant en l’alumnat”, però els ha demanat corresponsabilitat.
Simó ha admès que hi ha “moltes urgències per atendre el sistema”, però ha subratllat que el departament té l’absoluta voluntat política de revertir les retallades que els docents pateixen d’ençà de fa una dècada. La consellera ha reconegut que els últims dos cursos han estat difícils i ha assegurat que el professorat “pateix una delegació excessiva de responsabilitats perquè tots els debats socials acaben aterrant a l’escola”. Sobre això, s’ha compromès a tancar ràpidament una bona distribució dels recursos disponibles.
Mals resultats en les proves de comprensió lectora
La consellera també s’ha referit a alguns dels indicadors sobre el nivell educatiu de l’alumnat català i ha admès preocupació pel baix nivell de comprensió lectora que van mostrar els últims resultats de les proves PIRLS corresponents al 2021. Segons Simó, els resultats han estat inevitables arran de l’impacte de la pandèmia en l’aprenentatge. Tanmateix, ha subratllat que es tracta d’un problema estructural que ve “de molt enrere”.
La consellera ha volgut “desmuntar” alguns discursos “alarmistes” sobre alguns dels aspectes que s’assenyalen com a causants dels mals resultats. Simó ha recordat que els resultats que es van conèixer el 2017, corresponents al 2016, “ja eren preocupants”, però que per l’aplicació del 155 “ningú va moure un dit” per revertir la situació. “Tindrem més feina, no sóc de treure’m les puces de sobre, però estic obligada a fer una anàlisi rigorosa de per què estem avui aquí”, ha insistit.
Amb tot, Simó ha insistit que el departament ja ha impulsat noves mesures per intentar augmentar l’hàbit lector entre els alumnes, en referència al desplegament del Pla nacional del llibre i la lectura que contempla mesures com una prova pilot en cinquanta centres per reactivar les biblioteques escolars.
Aragonès crida a reforçar l’escola catalana
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha fet una crida a reforçar l’escola catalana davant el “rearmament” dels partits que porten en el programa electoral “imposar l’educació en castellà a Catalunya”. En la seva intervenció en el marc del ple monogràfic sobre educació, Aragonès ha afegit que, davant d’aquest context, és important preservar el consens al voltant de l’escola catalana.
“Només des de la força de l’ampli consens preservarem el nostre sistema educatiu”, ha dit. D’altra banda, el president ha situat com a “imprescindible” refer les complicitats amb la comunitat educativa i enfortir el sistema. I ha assegurat que el govern contribuirà en el reconeixement social dels docents per “recuperar l’autoestima”.