09.02.2018 - 14:06
|
Actualització: 09.02.2018 - 14:29
‘Frankenstein’, dirigida per Carme Portaceli, és un dels plats forts d’aquesta temporada al TNC. S’estrena el 15 de febrer a la Sala Gran i està basada en la famosa novel·la de Mary Shelley, adaptada per Guillem Morales i protagonitzada per Joel Joan, en el paper de la criatura, i Àngel Llàcer, en el paer de Victor Frankenstein. Un espectacle que està plantejat com un viatge entre la llum i la foscor d’aquests dos personatges. Mentre la criatura transita de la foscor a la llum, Victor Frankenstein fa precisament el camí contrari. Guillem Morales, qui ha adaptat la novel·la de Mary Shelley, ha explicat que l’abandonament és un dels seus temes fonamentals. L’espectacle es podrà veure fins al 25 de març en una obra interpretada per Joel Joan, Àngel Llàcer, Lluís Marco, Magda Puig, Albert Triola i Pere Vallribera.
200 anys després de la primera publicació de la novel·la, la directora Carme Portaceli porta a escena la història que va escriure Shelley amb una dramatúrgia de Guillem Morales, director i guionista de la pel·lícula ‘Los ojos de Julia’. Morales ha indicat que tenien clar des de l’inici que el muntatge pertanyia tant a Victor Frankenstein com a la criatura i que, per tant, havia de començar amb la creació. Ha destacat el vincle d’unió que hi ha entre els dos personatges, tot i que s’odien. ‘Aquí és on està la tragèdia’, ha assegurat. Morales també ha indicat que el desafiament a Déu de Victor Frankenstein al crear vida no li importava tant. ‘Més que un desafiament a la divinitat, m’interessava parlar de la natura, ja que es parla més de la natura i de la contranatura’. Ha considerat que la creació no correspon a una divinitat creacionista, sinó que la creació correspon en l’home i la dona.
La directora ha reconegut que en general hi ha moltes coses que no es coneixen sobre ‘Frankenstein’. Per això, al muntatge, ha declarat, fan alguna petita aportació tot i que ha assegurat que hi ha una ‘fidelitat absoluta a l’atmosfera de Shelley i al que ella explica’. ‘L’obra va directe al cor, és una història preciosa que fa una reflexió sobre l’ésser humà’, ha assegurat Portaceli. Ha distingit que al muntatge hi ha dues vides paral·leles: la de Victor Frankenstein i la de la criatura. Per una banda, ha explicat Frankenstein ‘fa un viatge de la llum a la foscor’ i, per altra, la criatura ‘fa un viatge de la foscor a la llum’. Ha apuntat que el creador no es pot enfrontar a ell mateix i a la seva creació i comença un viatge cap a la foscor.
‘El creador comet el crim més gran del món que és crear un ésser humà i abandonar-lo’. Mentre, la criatura ‘fa un viatge oposat, un camí cap a parlar, sentir i estimar’. En aquest context, el pare de Victor és qui ensenyarà a la criatura a llegir i ser un ésser humà. Un pare interpretat per Lluís Marco. Joel Joan i Àngel LlàcerJoel Joan ha dit que en un inici pensava que li oferirien ser el doctor i que el paper de la criatura ni se l’havia plantejat. ‘Em va sorprendre perquè jo pensava que el monstre era el dels cargols al cap i només faria sons’, però després de llegir la novel·la va quedar fascinat: ‘És un viatge del meu personatge de la foscor a la llum i cap a la humanitat i directament cap a l’erudició’. De fet, ha assenyalat que ‘la criatura acaba sent un autèntic intel·lectual a la novel·la’.
L’actor Àngel Llàcer ha dit que el seu personatge, Victor Frankenstein, fa mal a la gent que té al seu voltant i ha assegurat que li fa molt a mal a l’Abert Triola que es posa a la pell del Henry, que és el seu millor amic. L’actor ha reconegut que això el mata.Respecte l’espai escènic, Anna Alcubierre, encarregada de l’escenografia, ha dit que ‘és una caixa que oprimeix, un espai molt contundent i la idea és que aquesta cosa fixa i que sembla que no ha d’evolucionar cap enlloc’, ‘acaba anant cap una altra banda’. Gira L’obra farà gira, entre l’abril i el maig, pel Teatre l’Amistat de Premià de Mar, L’Atlàntida de Vic, el Centre Cultural Municipal de Valls, l’Auditori de Pineda de Mar, el Teatre Fortuny de Reus, el Teatre de la Llotja de Lleida, el Teatre Municipal de Girona, el Teatre Kursaal de Manresa, el Teatre i Auditori de Manacor, Teatres de Tarragona i al Teatre-Auditori de Sant Cugat.