19.09.2017 - 15:12
Els actors portaran obres i tallers a les aules i els alumnes realitzaran espectacles en el festival
BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)
El festival Temporada Alta de Girona portarà el teatre a alumnes d’escoles i instituts de Girona i Salt (Girona) i a actors als centres educatius, tant perquè els joves puguin veure teatre a l’aula com perquè els actors facin tallers amb ells, amb l’objectiu d’incidir en el “paper integrador de la cultura”, ha afirmat el president de la Fundació Ciutat Invisible, Joaquim Nadal, aquest dimarts en roda de premsa.
Es tracta d’una iniciativa d’aquesta fundació amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, i que, amb el títol ‘A tempo, Arts i formació’, trenca, segons el director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, amb el “discurs aplicat per la dreta i recentment per l’esquerra que la cultura és per a minories: ho és perquè no s’ha donat en l’ensenyament reglat”, ha considerat.
PROVA PILOT
Aquest any ho han plantejat com una prova pilot que estarà oberta solament a les escoles i instituts de Girona i Salt: “Treballar en una ciutat mitjana et permet arribar a tot l’àmbit geogràfic. Aquest any provarem què va bé i què no, i l’any que ve ho farem més gran, potenciant el que hagi funcionat millor. Tant de bo la poguéssim fer en tota Catalunya”, ha dit Sunyer, assegurant que el pressupost –de 85.000 euros– ha estat el fre per no ser més ambiciosos en aquest primer any.
Estan oberts al fet que participin tots els centres d’aquesta zona –fins a aquest dijous no es reuniran amb els directors per traslladar-los les propostes–, encara que el curs passat ja van començar a treballar en una de les potes del projecte: ‘Aula d’artistes’, pel qual els alumnes han participat en la creació d’obres de teatre i cinema que es presentaran com part de la programació del festival.
Una de les obres és ‘Mai més set, mai més gana’, en la qual el director Oriol Broggi i l’actriu Rosa Gàmiz, entre uns altres, han treballat al costat dels alumnes de l’escola La Farga de Salt al llarg de tot el curs, i en el qual els nois han escrit el text, són els actors i s’han encarregat de la gestió de l’espai escènic i dels enregistraments.
D’altra banda, els alumnes del batxillerat artístic de l’IES Sobrequés han gravat una pel·lícula sobre el tema que ells han triat, els trastorns alimentaris, i en aquest cas han fet el guió i l’enregistrament, mentre que els actors eren professionals com Lluís Homar i Clara Segura.
DIVERSITAT CULTURAL A SALT
Els alumnes també aniran al teatre com a espectadors a l’apartat ‘Els centres educatius van al teatre’, i que en el cas de Salt treballarà la diversitat cultural amb un espectacle creat per Moisès Maicas –va morir al juny– que adapta un conte africà: “Realitzarem una prova amb les aules que tinguin alumnes més problemàtics en la qual també vindran les seves famílies, que se sentiran identificades perquè parlem de les seves tradicions”, ha afirmat Sunyer.
I, al revés, també portaran obres de teatre als centres educatius, que abordaran la integració, la diversitat i la violència de gènere, i que seran inesperats: “Els alumnes no sabran que hi ha l’obra, arribaran a l’aula i l’hi trobaran”.
A més, els actors també faran de professors: faran càpsules formatives en quatre àmbits, el lingüístic, educació física, artístic, i social i de cultura i valors, que cada escola podrà triar segons els seus interessos pedagògics.
En el marc del projecte, també organitzen un Seminari de Formació en Diversitat, Arts i Educació, amb 82 formadors durant tres dies, i que pretén, segons la presidenta de l’Associació Amb Art Internacional, Gemma Carbó, “donar resposta a l’interès de molts artistes per entrar a les aules, ja que hi ha sinergies que de vegades són molt màgiques però els falta formació darrere”.