El Festival Mobofest: un projecte diferent

  • Desgranem el jove festival mallorquí que aquest any celebra la seva tercera edició

VilaWeb

Antoni Jaume

Aina Velasco

13.06.2019 - 09:44

El 19 d’agost de 2017, se celebrava a Sant Joan, a l’interior de Mallorca, la primera edició del festival Mobofest. Va ser un èxit: hi van acudir vuit-centes persones, els dos foodtrucks que hi havia esgotaren el menjar i la nit acabà en somriures i amb la perspectiva d’una continuïtat futura. El grup d’organitzadors que portaven mesos treballant-hi tenien tots entre 17 i 19 anys, i muntaren el Mobofest sense ànim de lucre. “Volíem posar el públic, l’espai, la música, l’art i l’espectacle en primer lloc, i a diferència d’altres festivals que posen els diners en primer lloc, nosaltres ho volíem fer al revés, i el benefici lucratiu anava a l’últim. Ho vam voler fer així per a que tothom tingués clares quines eren les prioritats.” ens explica l’Arnau Moratinos i Bordoy, el president del festival.

Els inicis
La idea del Mobofest va sorgir, en gran mesura, per les inquietuds i les ganes d’aquest grup de joves de donar veu a diferents grups de música originals de les illes, “que no tenien masses oportunitats d’oferir la seva música”. La primera edició, la de l’estiu del 2017, va agrupar bandes com Salvatge Cor, Pistola, Ombra, Go Cactus, Catarsi o Roig! i va ser un gran èxit. En la segona edició, el 2018, es va escollir com a cap de cartell un grup força conegut de l’escena catalana, El Petit de Cal Eril, acompanyat per altres bandes com Xanguito, Miquel Serra, Donallop, Da Souza, Bilo o Vaquer. Aquest cop, l’èxit va ser encara més rotund, amb gairebé tres mil persones omplint el recinte. I és que la proposta del Mobofest era una proposta molt innovadora dins l’escena dels festivals mallorquins.

“Quan vam iniciar aquesta aventura la vam iniciar des de zero”, explica l’Arnau. “No n’hi havia cap que ens agradés o que casés amb el que nosaltres volíem oferir a nivell de proximitat amb el públic, amb els músics o pel que feia a la qualitat musical. Per això ens vam veure obligats a iniciar un projecte des del començament.” Si bé a Mallorca no en falten de festivals de música, la resta d’oferta era prou diferent al Mobofest com per a que aquest no arribés a tenir prou afluència de públic, i els seus fundadors ho sabien. Festivals com el Mallorca Live o el Tramuntana Rock, alguns dels més famosos de l’illa i més ben consolidats, amb unes quantes edicions més a l’esquena, no complien els mateixos requisits que el Mobofest.

 

En primer lloc, cap dels dos és gratuït, i aquest, de moment, és un dels trets diferencials del festival de Sant Joan. Ambdós festivals són molt més grans que el Mobofest, a nivell d’organització i també a nivell de cartell, i cada any porten a Mallorca artistes coneguts com els que ha portat el Mallorca Live aquest any per exemple: Vetusta Morla, The Vaccines, Jamiroquai o l’Amaia Romero (coneguda pel programa Operación Triunfo). Tant en l’un com en l’altre hi participen també músics illencs, però en molta menor mesura, tret diferencial amb el Mobofest, que precisament busca donar veu a aquests artistes més petits que s’estan donant a conèixer.

La cobertura mediàtica, un tema pendent
D’aquesta manera, el Mobofest ha estat un festival amb una oferta prou diferenciada als altres de l’illa, i ha estat molt ben rebut, tant pel que fa al públic que hi ha assistit en aquestes dues primeres edicions com pels mitjans. La revista Enderrock l’ha titllat com “el festival de referència de l’escena balear” i diaris com el Diari de Mallorca han parlat “d’un gran èxit” i de que ja s’ha convertit en “un festival consolidat”.

De fet, la cobertura de mitjans com aquests hi ha ajudat força en tot això. “La cobertura que hem estat tenint de moment va in crescendo, però és un dels llocs on més feina ens queda per fer” diu el president del festival. Segons ell, encara hi ha molta gent que no coneix el projecte i gent que el coneix com a festival però que no sap què busquen ni què els mou, i que la cobertura dels mitjans és clau per a donar-lo a conèixer.

Parlant amb la Rosa Ferriol, periodista del Diari de Malllorca, afirma que a hores d’ara, “és el festival referent parlant de l’escena balear”. “L’estiu passat va ser un gran èxit de participació, més del que tenien previst, i crec que enguany el festival ja s’ha creat el seu propi espai i es pot dir que està totalment consolidat, celebrant la seva tercera edició i amb artistes internacionals (aquest any hi participa el primer grup internacional, Billie The Vision & The Dancers.)”

El debat de la gratuïtat
Respecte a aquesta consolidació encara hi ha alguns dubtes però. El tema de la gratuïtat és un dels més candents i un tema de debat que actualment està sobre la taula, tal i com ens diu l’Arnau. “Aquí a Mallorca la gent està acostumada a no pagar per la música, i a que molts actes culturals siguin, moltes vegades, gratuïts. Això ha malacostumat a la gent.” Per una banda, el grup de l’organització s’ha plantejat moltes vegades cobrar una entrada, encara que fos simbòlica i fàcilment accessible a tothom a fi de conscienciar a la població que aquests tipus d’actes tenen un cost. Però per altra banda, alguns pensen que la seva feina com a festival és promocionar la música emergent, i si fessin pagar segurament rebrien menys afluència de públic i segurament també un públic que ja coneixeria els músics que hi participen. “El públic al que nosaltres ens interessa arribar, que és el que no coneix aquests músics emergents, no vindrà.” explica el president.

La Rosa ho té clar quan li preguntem sobre si considera que amb la gratuïtat es transmet la idea que la cultura és gratuïta: “No ho crec. De fet, crec que el festival dona la oportunitat a la gent de conèixer propostes musicals noves.” Segons ella, així es pot incentivar al públic a seguir-los després i sí pagar per anar a un concert seu. Però el debat hi és, i aquesta decisió la prendrà l’organització del festival, com diu l’Arnau. “Aquestes tres edicions, inclosa la d’aquesta any, han estat gratuïtes, però no sé què passarà en un futur.

Cap on va el creixement?
Sobre el futur i el que ve en les pròximes edicions també hi ha certa incertesa. El festival pretén seguir creixent com ho ha estat fent fins ara però no de qualsevol manera: fidels als seus principis i sempre prioritzant el públic, els artistes i el medi ambient. Però són conscients que aquest creixement necessàriament haurà de tenir uns límits, encara que sigui per l’espai que acull l’esdeveniment. “El Mobofest es fa en un espai natural que ens estimem molt i al que no volem renunciar, per tant, evidentment, no hi podrà accedir mai més que un cert nombre de persones.” explica l’Arnau. El que tenen ben clar és que durant aquest creixement fins on puguin, trobant maneres de adaptar-se a la societat mallorquina i als nous temps, però sempre essent fidels als seus principis.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor