30.10.2023 - 14:56
|
Actualització: 30.10.2023 - 17:49
TV3 celebra enguany quaranta anys portant la televisió en català a totes les llars. Darrerament, l’audiència se n’havia allunyat, per la dispersió del consum audiovisual, que malgrat que és més present que mai ha multiplicat les finestres d’emissió per les xarxes socials i plataformes com Netflix, Prime Video o Disney+. Avui hi vol començar a posar remei amb 3Cat, la nova plataforma de continguts a la carta i en directe, que s’estrena amb més de 280.000 hores disponibles de televisió i àudio entre sèries, films, entreteniment, documentaris, esports i continguts infantils. Es pot descarregar a televisions intel·ligents, telèfons mòbils i tauletes, i també a l’ordinador des de la pàgina web 3cat.cat.
“Som en un moment clau”, ha destacat Rosa Romà, presidenta de la CCMA, que ha dit que els canvis dels hàbits de consum audiovisual havien forçat els mitjans públics catalans a reflexionar i evolucionar. “Correm el risc que el català sigui residual, per això és tan necessari impulsar la plataforma 3Cat. La vocació és continuar potenciant la llengua”, ha dit. La idea, ha afegit, no és tan sols la producció de continguts de qualitat, sinó acostar-los allà on són els espectadors. “No ens fan por els nous reptes, tenim l’oportunitat de fer-nos lloc en l’espai comunicatiu català”, ha dit.
Sigfrid Gras, director de TV3, ha explicat que a partir d’ara cada estrena tindrà la seva finestra d’emissió particular. Hi haurà estrenes exclusives per a la plataforma 3Cat, uns altres continguts es podran veure primer a 3Cat i després a TV3 i uns altres s’estrenaran alhora a la televisió convencional i a la plataforma, com és el cas de la nova sèrie d’Aina Clotet, Això no és Suècia.
“Volem que ens miri tothom”, ha dit Gras, tant el públic juvenil, fins ara el més esquiu amb TV3, però també sectors de població que s’havien anat allunyant dels mitjans públics i aquells que segueixen fidelment TV3 i els quals volen seduir amb aquest nou format. La transcendència de l’estrena de la plataforma 3Cat l’ha manifestada Gras quan ha dit: “És el dia més important des que es va crear aquesta casa.”
A diferència d’altres plataformes, 3Cat no es limitarà a la televisió, sinó que també oferirà continguts de pòdcast. “La ràdio nacional de Catalunya està preparadíssima per a afrontar aquest pas. Avui comença tot”, ha dit Jordi Borda, director de Catalunya Ràdio, que ha destacat que fa anys que han apostat pels pòdcasts i videopòdcasts.
La transcendència històrica l’han refermat els presidents de la Generalitat, Pere Aragonès, i del parlament, Anna Erra, que han beneït la nova estrena. “En la història del nostre país, el 30 d’octubre de 2023 s’inscriurà al costat del dia de les primeres emissions de TV3 i del dia que van sonar les primeres veus per Catalunya Ràdio”, ha dit Aragonès. Per a Erra, avui s’ha viscut “un moment transcendental i fundacional d’una de les estructures d’estat d’aquest país”.
Les estrenes de 3Cat
Avui mateix ja hi ha disponibles alguns dels nous continguts de 3Cat, però se n’han anunciat més que s’estrenaran més endavant. Andreu Buenafuente torna a la televisió en català amb Vosaltres mateixos, un programa dedicat a les històries d’espectadors anònims, però sense abandonar els monòlegs i l’habilitat per a la comèdia d’improvisació. “Fins ara havia fet humor amb altres companys, però mai no ho havia fet amb gent del carrer”, ha dit Buenafuente. El primer episodi ja és a 3Cat, i la resta s’aniran penjant gradualment.
L’humor també serà present a Cruïlla Comedy, un recull dels millors moments dels monòlegs que es van fer al darrer certamen del festival d’humor que acompanya els concerts de música del Cruïlla. Hi participen còmics com ara Tomàs Fuentes, Irene Minovas, Marc Sarrats, Elisenda Pineda o Març Llinars, entre molts més. Té dos episodis, ja disponibles a 3Cat. I en l’àmbit dels pòdcasts, destaca El nou paradigma, amb les humoristes Natza Ferrer i Judit Martín, que estrena a 3Cat la tercera temporada. “Es tracta de fer riure i prou, no volem que ningú en surti millor o pitjor persona”, ha dit Ferrer.
Una altra de les grans estrenes és La travessa, presentat per Laura Escanes. Un reality d’aventures en el qual vuit parelles de concursants travessen els Pirineus de la Vall d’Aran fins a la Costa Brava. “És un reality meravellós, d’aventura, ple de coses que no m’hauria atrevit mai a fer”, ha dit Escanes. 200 quilòmetres travessant cims, boscos i barrancs i enfrontant-se a desafiaments de tota mena fins a arribar al cap de Creus per a aconseguir el premi de 10.000 euros. Avui ja se’n poden veure els tres primers capítols.
I també avui ja es poden veure algunes de les estrenes de ficció que hi haurà disponibles a 3Cat, com ara La mirada de Fiona, protagonitzada per Mireia Oriol, Sergi Cervera i Dafnis Balduz. Durant sis episodis, tots ja disponibles a la plataforma, la Fiona haurà d’afrontar el fet que no suporta la seva mare, amb qui viu i que té una malaltia mental, i que salta d’amant a amant per no dormir a casa. “Crec que la crisi dels trenta és la reconeixible, però fa anys que tinc crisis. És una sèrie que aborda el moment de la vida que cerques casa teva i intentes connectar amb les arrels, però en el mateix moment buscar el teu lloc”, ha dit Oriol. També s’han penjat doblades en català les tres primeres temporades de Borgen, ja disponibles.
Després de l’èxit de Crims, 3Cat torna a explorar el tabú de la mort amb El forense, presentat per Manel Alias i amb el forense Narcís Bardalet. Una sèrie documental de sis episodis que retrata la condició humana davant la mort. “Volem trencar el tabú de la mort per gaudir més de la vida. Morir és molt fàcil. Sabent això pots agafar por, o pots decidir viure la vida”, ha dit Alías. Per la seva banda, Bardalet ha il·lustrat la mort amb una metàfora que ja dóna pistes de la dimensió del protagonista: “La mort no és res més ni res menys que un naufragi en una persona jove, i arribar a port en una persona vella. Quan hi ha temporal, els pescadors abaixen les veles i van a recer. Tots tenim temporals, i quan en tenim hem d’abaixar veles.”
Més endavant també s’estrenarà Love Cost, el nou programa de cites de la casa que presenta Núria Marin. “Al programa passarà el mateix que passa a la vida: no saps si aquella persona ve a buscar amor o una altra cosa”, ha dit Marin. La mecànica del programa jugarà amb la incògnita i la traïció, perquè els concursants podran decidir si volen trobar l’amor o guanyar un premi econòmic.
Experiència personalitzada
3Cat permetrà als espectadors de crear un compte d’usuari perquè la plataforma els ofereixi continguts recomanats segons el seu consum audiovisual i, també, per reprendre els episodis en el punt on els va deixar, tal com passa habitualment a plataformes com Netflix.
“Qui mana ara és l’usuari”, ha remarcat Cristina Villà, directora d’Innovació, Recerca i Estratègia Digital de la CCMA, que ha recordat que la primera plataforma de TV3, el 3 a la carta, va aparèixer el 2004, abans que YouTube i que l’iPlayer, el servei anàleg de la BBC.
Per a tornar a innovar, ha dit, calia una experiència renovada i una evolució de l’antic 3 a la carta per a prioritzar el consum a demanda i atendre millor la diversitat d’interessos gràcies a l’explotació de les dades dels usuaris, de les quals, malgrat tot, ha dit que se’n faria “un ús ètic”.