El cotxe elèctric a Catalunya: ha arribat el moment?

  • La falta de punts de recàrrega i els dubtes sobre l’autonomia fan que l’èxit d’aquests cotxes encara sigui una matèria pendent

VilaWeb
Clàudia Bell Laerke Saura
26.05.2016 - 10:59

Comprar un cotxe havia estat, fins ara, una tasca amb una pregunta ben senzilla: voldràs dièsel o benzina? Ara la realitat s’ha començat a complicar amb l’arribada al mercat català del cotxe elèctric. És el vehcile que ha vingut a revolucionar les carreteres catalanes? Sovint se l’associa amb el cotxe del futur per la seva aposta per la sostenibilitat o l’estalvi en hidrocarburs pel consumidor final. Dos avantatges que fan pensar que l’aposta cap a aquest tipus d’automòbil és evident, però que porta a formular la següent pregunta: per què el cotxe elèctric no és, encara, el producte estrella del sector de l’automòbil a Catalunya?

Què és un cotxe elèctric?

El cotxe elèctric és aquell que fa ús de l’energia elèctrica per moure’s, és a dir, que enlloc d’estar propulsat per un motor tèrmic (de combustible), fa servir bateries d’ió-liti per funcionar. Per tant, des d’un primer punt de vista, la diferència que té aquest tipus de cotxe amb un altre és que no cal anar a omplir el dipòsit del combustible. Però dins dels cotxes elèctrics existeixen diverses alternatives.

Una d’aquestes és el cotxe híbrid, aquell que compta amb un motor de combustible i també amb un motor elèctric que funciona a baixes velocitats per estalviar combustible. Encara que es tracti d’un model que no sigui 100% elèctric, Joan Villadelprat, ex tècnic d’equips de Formula 1, afirma que avui dia és l’aposta més segura ja que, tot i que la part més important segueix essent el motor de combustió, els complements elèctrics són clau i permeten recórrer 100km amb 2L de combustible.

Sigui com sigui, tant els cotxes 100% elèctrics, l’híbrid, o altres combinacions amb funcionament elèctric entren dins de la categoria de “cotxes amb tecnologia alternativa”. La pregunta és: seguirà sent etiquetada com a alternativa d’aquí uns anys, o formarà part de la normalitat? “Tot depèn de si hi ha o no una revolució ciutadana”, afirma Assumpta Farran, directora de l’ICAEN (Institut Català de l’Energia).

 

Del corrent elèctric a la carretera

El temps de la càrrega d’un cotxe elèctric és un dels temes que ha fet tirar enrere molts compradors. Tot i així, tal i com ha difós l’ICAEN hi ha tres tipus diferents de punts de càrrega. El més conegut és la recàrrega convencional que fa referència a una instal·lació elèctrica domèstica que pot carregar un cotxe elèctric en unes 8 hores. Un altre tipus és la recàrrega semiràpida, que està pensada per ser instal·lada a la via pública i permet que el cotxe es carregui en un temps d’entre 1 i 3 hores. Finalment, hi ha un tercer tipus anomenada recàrrega ràpida que permet que es carregui el 65% de les bateries en 15 minuts. En relació a aquesta última recàrrega, els fabricants aconsellen no abusar-ne ja que podria malmetre les bateries.

Un altre aspecte a destacar és l’autonomia, és a dir, la distància que poden recórrer un cop les bateries estan del tot carregades. La majoria de models poden arribar a fer 100km amb una càrrega completa, però n’hi ha que en poden arribar a fer 300. De fet, Ramon Caus, director d’Expoelectric, afirma que s’està treballant en el desenvolupament de cotxes que arribin als 400-500km d’autonomia.

Avui dia però, l’autonomia depèn de la velocitat, ja que els cotxes elèctrics consumeixen més bateria com més ràpid van, i això els fa ser més adequats per un entorn urbà i no en trajectes de carretera. Però això sí: no es deixa anar ni una molècula de CO2 i, com diu Caus “ens fem un favor a tots”.  

Les vendes del cotxe elèctric: 2.342 cotxes en tot l’Estat

El mercat del cotxe elèctric segueix creixent, però molt tímidament. En un any 2015 en què les matriculacions han augmentat a l’Estat espanyol, en total s’han venut 2.342 cotxes 100% elèctrics. Encara que aquesta xifra suposi un rècord històric, aquests 2.342 cotxes només suposen un 0,2% de les vendes totals, que arriben al 3% si es tenen també en consideració les tecnologies alternatives (com ara els híbrids).

Aquestes dades, difoses per l’Associación Española de Fabricantes de Automóbiles y Camiones (ANFAC), ens poden donar pistes sobre una situació en què els cotxes elèctrics o bé són massa cars per la majoria de les butxaques, o bé no acaben de satisfer les necessitats dels usuaris. En aquest sentit, Ramon Caus consdiera que la ciutadania té poca confiança en els vehicles elèctrics i creu que les administracions han de fer els primers passos per solventar aquesta por tot i que a nivell municipal ja s’hi està treballant.  

Per què comprar un cotxe elèctric?

Primer motiu per passar-se al cotxe elèctric: “Ens sembla poc pensar en el canvi climàtic? En l’aire que respirem?” ens planteja Assumpta Farran, que insisteix que els desavantatges que es difonen vénen de part de les empreses petrolieres que viuen gràcies al transport. D’aquesta manera ens han fet creure arguments que són “totalment falsos”, com ara que el cotxe elèctric només és per la ciutat.


Un altre punt clau és el futur de les bateries dels cotxes quan ja no es poden carregar més. Alguns sostenen que pot arribar a ser un problema: “encara no se sap si aquestes bateries seran un residu més pelafirma que es tracta d’una bateria que podrà tenir diversos usos posteriors: “Jo em podria posar una placa fotovoltaica a casa meva, i guardar-hi l’energia que no aprofito, per poder-la fer servir després”, proposa. De fet, sosté que aquestes bateries “aniran molt buscades”, perquè cadascú es pugui guardar la seva pròpia energia elèctrica i no haver-la de regalar a la xarxa. I això ens explica perquè les empreses elèctriques no estan interessades en promoure el cotxe elèctric i col·locar punts de càrrega: impulsaria un nou ús de l’electricitat a partir de l’abastiment particular, que els faria perdre diners.

Tot i així, si el fet que el cotxe elèctric no contamini o la reutilització de les bateries no semblen avantatges prou convincents, David Buendia, va decidir comrpar un cotxe elèctric fa un any i mig que fa servir per fer 200 km al dia sense cap mena d’impediment:


Poca autonomia i pocs punts de càrrega. Hem d’esperar-nos a comprar?

Joan Villadelprat creu que la poca autonomia podria ser una de les explicacions del baix nombre de vendes dels vehicles elèctrics. No obstant això, Ramon Caus explica que s’està desenvolupant més tecnologia encara que el problema principal a resoldre no seria aquest, sinó la manca de punts de càrrega les nostres carreteres.

Tal i com ha exposat Assumpta Farran, hi ha benzineres a totes les carreteres, per tant, calen punts de càrrega a les carreteres pels cotxes elèctrics. Aquesta mala gestió de punts de càrrega ha fet que molts no considerin que el cotxe elèctric sigui una alternativa viable. A més, David Bueidía també ha destacat que hi ha punts de càrrega insuficients o mal col·locats: “alguns tenen un sol endoll que està situat entre dues places, això és un problema perquè dos conductors que arribin alhora només tindran un endoll que haurien de compartir”.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor