09.12.2016 - 13:01
L’Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha aixecat 172,1 milions d’euros des del 2015 arran del control del frau en els impostos patrimonials gestionats per la Generalitat. És el resultat de les 15.385 actuacions que s’han portat a terme per controlar l’impost de Patrimoni i l’impost de Successions i Donacions. Són els primers resultats de les mesures de l’ATC incloses en l’anomenat ‘Pla de prevenció i reducció del frau fiscal i de foment de les bones pràctiques tributàries 2015-2018’. El pla pretén sensibilitzar els contribuents contra el frau, fomentar les bones pràctiques tributàries i crear un marc de transparència.
Impost sobre el Patrimoni
Els procediments d’inspecció, gestió i sanció sobre l’impost de Patrimoni en els primers 10 mesos del 2016 han estat un 39% superiors als de tot el 2015. En conjunt, el deute liquidat per aquests tres procediments ha estat de 20,6 milions d’euros el 2016.
El nombre d’inspeccions efectuades directament per l’ATC ha passat de 80 el 2015 a 97 en els primers 10 mesos del 2016, un 21% més. Els principals elements regularitzats en matèria d’inspecció han estat les exempcions improcedents i els béns no declarats a l’estranger.
Pel que fa als procediments en matèria de gestió, el 2016 l’ATC ha portat a terme 1.708 actuacions, un 22% més que el 2015. Entre els conceptes regularitzats, destaquen la revisió dels patrimonis declarats més alts i la comprovació de discrepàncies en les declaracions de béns a l’estranger i entre les declaracions de diferents exercicis. En el cas de les sancions, el volum de procediments gairebé s’ha triplicat respecte del 2015.
Al marge dels procediments esmentats, l’ATC va realitzar més de 1.000 requeriments l’any 2015 en l’àmbit de l’impost sobre el Patrimoni, amb un resultat d’1,2 milions d’euros aixecats en autoliquidacions induïdes. De gener a octubre del 2016 es van fer 934 requeriments, dels quals s’han derivat 613.130 euros en autoliquidacions induïdes.
Impost sobre Successions i Donacions
En el cas de l’impost sobre Successions i Donacions, el deute liquidat el 2016 per procediments d’inspecció, gestió i sancions se situa en 48,2 milions d’euros.
En el cas de les inspeccions, els principals motius de regularització han estat la inclusió de béns no declarats a les autoliquidacions i la no admissió de la reducció aplicable a persones que heretin participacions empresarials i que tinguin vincles familiars amb la persona morta o vincles laborals amb l’empresa.
Pel que fa als procediments de gestió, entre les situacions que han determinat la liquidació de deutes destaquen l’incompliment d’obligacions formals o l’incompliment de l’obligació de mantenir l’habitatge habitual per poder gaudir de la reducció per la seva adquisició.