El Consell defensa la seua “austeritat” amb el personal de confiança i assegura que només tenen 61 d’estos treballadors

  • Bravo justifica la no exigència de títol acadèmic per als eventuals i diu que els xòfers seran funcionaris, excepte en presidència

VilaWeb
Redacció
27.06.2016 - 18:38
Actualització: 28.06.2016 - 00:11

Bravo justifica la no exigència de títol acadèmic per als eventuals i diu que els xòfers seran funcionaris, excepte en presidència

VALÈNCIA, 27 (EUROPA PRESS)

La consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, Gabriela Bravo, ha comparegut este dilluns a petició pròpia en les Corts per a defensar l'”austeritat” en la política del Consell en relació amb el personal eventual. En este sentit, ha comentat que el Govern valencià té 61 treballadors que figuren com a personal de confiança, “davant de les insistències que este Consell té centenars”.

Així ho ha manifestat este dilluns Bravo en una compareixença a petició pròpia a la Comissió de Justícia, Governació i Administració Local de les Corts, en què s’ha referit al Decret 185/2015 del Consell, que regula el personal eventual, i ha volgut informar sobre la política de l’Administració autonòmica en relació amb estos treballadors.

La titular de Justícia ha assenyalat que, amb este decret, el Consell “ha apostat per la reducció del personal, una política d’acord amb els eixos de l”Acord del Botànic’: Menys despeses supèrflues i optimització de recursos”. Front a això, ha criticat que amb l’anterior Govern del PP existien 92 llocs de treball reservats per a personal eventual.

Ara, ha continuat, el número màxim d’este personal de confiança serà de 74, tot i que ha subratllat que “encara” no han assolit este límit, tenint en compte que estan coberts 61, repartits entre presidència, amb 16; Vicepresidència, amb nou; la Conselleria d’Hisenda, amb set; Agricultura, amb cinc, i quatre en cadascuna de la resta de carteres de la Generalitat.

Alhora, ha explicat que el decret fa públics els salaris d’estos assessors, “establits en funció de la seua tasca, i “posa el seu èmfasi que no exercisquen activitats destinades a llocs funcionarials”. Amb tot, ha destacat que el cost total serà de 658.032 euros anuals, “menys que abans”. El decret també establix la publicació de l’import anual dels assessors, el que, segons ha asseverat, “permet a la ciutadania un coneixement directe i immediat d’esta informació”.

En el seu torn de paraula, el diputat de Compromís Francisco Javier García Latorre, ha apuntat que “els buits que es deixen sense cobrir fins al límit màxim d’este personal deixen un estalvi de 660.000 euros aproximadament”.

“GEGANTISME ADMINISTRATIU”

En el seu torn de paraula, el diputat popular Luis Santamaría ha criticat que la vicepresidenta del Consell i consellera de Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, “va dir en una entrevista que tindria dos assessors i té nou”. “Hi ha gegantisme administratiu en vicepresidència”, ha asseverat. A més, ha assegurat que en els pressupostos de la Generalitat apareix que presidència té 180 persones.

La consellera ha afirmat que les “xifres exactes” són 55 de lliure designació, “i no 180 com diu el PP”, 16 eventuals dels 21 que té assignats i set alts càrrecs, fet que suposa un total de 78 persones.

Per part del grup socialista, Rosa María Peris ha respost que “lliçons dono que per a mi no tinc” perquè, segons la seua opinió, el PP “no s’aplica les lliçons que dóna on governa”.

“CONFLICTE CONCRET”

La consellera ha començat la seua exposició explicant que una sentència de la sala segona del tribunal contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) “exigia que tot candidat a personal de confiança tinguera el corresponent títol acadèmic”.

Tot i això, Bravo ha sostingut que això genera “moltes disfuncions en moltes conselleries”, que esta exigència “no està a l’Estatut Bàsic de l’empleat públic” i que, a més, resolia un conflicte concret, concretament amb la Conselleria d’Economia del Govern anterior.

“Però esta interpretació contravé la Llei i la jurisprudència del Tribunal Superior”, ha dit, perquè “tots coincidixen que el personal eventual ocupa llocs de confiança, amb caràcter temporal i funcions exclusives de confiança o assessorament”. Això exclou els treballs “de direcció o coordinació”, per la qual cosa, segons ha argumentat, “no se’ls pot exigir una formació específica, com sí se’ls és exigible als treballadors públics”. En conseqüència, el Consell no tindrà en compte este requisit.

Sobre esta qüestió, el diputat de Ciutadans (C’s) Toni Subiela ha afirmat que no “acaben de vore” que no s’exigisca una titulació als assessors “davant de qualsevol sospita de la ciutadania d’enxufisme'”.

La titular de Justícia ha comentat que “ha de ser un suïcida el que nom a algú amb graduat escolar cap de premsa” i ha afegit que l’exigència de títol acadèmic superior “és absolutament innecessària” i “haurà de ser l’alt càrrec el que valore si li servix” esta persona.

CONDUCTORS EVENTUALS

Alhora, alguns treballadors de l’Administració que fins ara ocupaven llocs de personal eventual seran ara funcionaris. És el cas dels directors de parcs naturals o els xòfers dels alts càrrecs del Consell, excepte en el cas dels quals traslladen al ‘president’, Ximo Puig.

Davant de les preguntes dels diputats per esta particularitat, la consellera ha explicat que entenen “que amb un parc mòbil amb funcionaris, no tenia sentit pagar nòmines de personal eventual que feren este treball” però “es va entendre que el càrrec de ‘president’ exigix que la persona encarregada de traslladar a la màxima autoritat siga de la seua màxima confiança”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor