25.07.2016 - 17:58
VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)
El Consell ha fet públic, a través del DOCV, l’Acord de No Disponibilitat de 13 de maig de 78.373.290 euros i una modificació acordada el 8 de juliol, que substituïx l’anterior i que adopta el caràcter de definitiva, sense variar l’import global, per a garantir tècnicament que l’ajust imposat pel Ministeri d’Hisenda tindrà “un impacte nul sobre la despesa social” en descansar exclusivament en el percentatge residual de inexecucions pressupostàries previstes.
L’acord, recalca l’executiu autonòmic en un comunicat, exclou de l’aplicació de la no disponibilitat a 132 línies de subvenció i capítols de diversos programes pressupostaris pel seu caràcter social o en tractar-se de compromisos ineludibles o estratègics.
El Consell recorda que el Govern central li va comminar el 6 d’abril a un Acord de No Disponibilitat, baix l’advertència que li bloquejaria el Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA). Del plantejament inicial del Ministeri es desprenia l’exigència de fins a 1.300 milions en retallades. Després de setmanes de negociació, la Generalitat va reduir la reclamació a un acord de 78,3 milions, unit a retencions cautelars de crèdit per import d’altres 92 milions, que han permès alliberar un FLA ordinari i extraordinari de fins a 2.500 milions fins a final d’any.
L’acord declara la no disponibilitat del 5% dels crèdits dels capítols IV, VI i VII (subvencions corrents i de capital) i del 7% del capítol II (despeses de funcionament), “respecte del 35% que van arribar a bloquejar els acords de no disponibilitat adoptats per l’anterior Consell, bona part d’ells entre 15-25%”.
En concret, s’exclou expressament a 120 línies de subvenció i 12 programes pel seu caràcter social o afectar despeses compromeses en la seua totalitat o estratègics. Així, es blinden línies com la Renda Garantida de Ciutadania, Servicis Socials Especialitzats per a persones amb diversitat funcional, Programes per a la promoció de l’autonomia personal, Servicis Socials d’atenció a menors, el finançament d’entitats locals per a la Dependència o l’Alzheimer, les Prestacions Econòmiques Individualitzades a totes les seues modalitats, el Fons d’Emergència contra la Violència sobre la Dona, el Bo de respir en residències per a la tercera edat o Centres de Dia o els programes de protecció de menors i per a la tercera edat.
Alhora, s’exoneren ajudes per a l’eliminació del copagament farmacèutic, el Pla de Garantia de No Demora, les ajudes per a les pròtesis i vehicles per a persones discapacitades, el reintegrament de despeses per assistència quirúrgica, les prestacions farmacèutiques, les ajudes a les associacions de malalts mentals, persones amb lesions cerebrals o drogodependències, actuacions contra el virus VIH/sida i pisos tutelats, prevenció càncer de mama o investigació en biomedicina. Es preserven també les línies per a gratuïtat de llibres de text, el pla d’inversions de les universitats, els convenis per a la construcció de centres escolars, les ajudes a l’alumnat de centres concertats o per als menjadors escolars. També s’exceptuen les actuacions d’emergència social i pobresa energètica, i col·legis d’advocats (torn d’ofici) i procuradors.
Entre els programes exonerats es troben els d’Assistència Sanitària, Menor, Prestacions externes o Personal Sanitari Resident, el capítol II dels quals, el que garantix la prestació efectiva del servici públic fonamental, queda exclòs, així com els d’Innovació Tecnològica Educativa, Telecomunicacions i Societat Digital, i Sistemes d’Informació, en els que s’exclouen els capítols II i VI d’inversió.
EL MÉS AFECTAT, PRESIDÈNCIA
El blindatge de la despesa social té com a conseqüència que el departament més afectat per l’Acord de No Disponibilitat és presidència, amb el 4,19% del seu pressupost inicial per a 2016, mentre que les conselleries on l’impacte és menor són Sanitat i Educació, Investigació, Cultura i Esport, amb el 0,19% i el 0,36%, respectivament.
Li seguixen Hisenda i Model Econòmic (0,67%), a causa de l’àrea de noves tecnologies, considerada prioritària per a la modernització del conjunt de l’Administració; Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives (1,02%); Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Ocupació (1,17%); Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques (1,29%); Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural (2,92%); Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació (3,44%); i Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori (3,92%). La mitjana del conjunt de les conselleries és el 0,60% dels seus fons.
Inicialment, el Consell ha aprovat el 13 de maig un Acord de No Disponibilitat de 78,3 milions que es va acompanyar de retencions de crèdit cautelars i de caràcter mòbil per altres 92 milions. A partir de l’anàlisi dels servicis tècnics, es va verificar la conveniència d’efectuar retencions de crèdit en algunes de les línies exonerades en el primer acord al constatar-se que presenten un marge ampli de inexecucions. Per esta raó, es va decidir finalment modificar el primer acord i, precisament per esta raó, no es descarta que les retencions es modifiquen un altre cop en un futur.
Com a exemple del “limitat” efecte dels canvis, citen el capítol II del programa ‘Ensenyament Secundari’, amb una retenció de 461.761 euros (0,44% del pressupost), molt llunyà del 7% aplicat amb caràcter general al capítol II a l’Acord de No Disponibilitat exigit pel ministeri. En 2015, este capítol va comptar amb un pressupost definitiu de 110,82 milions, dels quals es van executar 101 milions, de manera que li van sobrar 9,82 milions. Molt per damunt de la quantitat retinguda ara.
En el capítol II de ‘Ensenyament primari’ figura amb una retenció de 1.021.800 euros, l’1,1% d’allò pressupostat per a enguany. En 2015, van sobrar 7,4 milions.
Un altre programa afectat és ‘Diversitat funcional’, amb 1 milió d’euros de despeses de funcionament i inexecucions de 2,3 milions d’euros en 2015. El quart programa és ‘Gestió de centres i programes de Persones Grans’, amb 393.823 euros, el 0,21% dels 186,19 milions consignats en els comptes de 2016. En 2015 van quedar com inexecucions 19,43 milions d’euros, 50 vegades més recursos dels treballadors ara.
Pel que fa a les línies de subvenció, està afectada ‘Transport escolar ajudes individualitzades’, amb una retenció de crèdit cautelar de 400.000 euros però de la partida de 2015 (1,3 milions) sol es van executar 309.000 euros i per a 2016 s’ha previst 1 milió, per la qual cosa el marge cobrix les necessitats i la retenció. La línia genèrica d’ajudes per al transport escolar col·lectiu “no es toca i tant el transport escolar col·lectiu com l’individual estan totalment garantits”.
Respecte a escoles infantils de titularitat local o privades-bo infantil, hi ha retenció de 2.388.834 euros. Per a este exercici s’han fixat 30 milions i el Consell garantix que la retenció “no afecta cap beneficiari del bo infantil per al curs 2016-2017 i, a més, els imports de desembre es justificaran en 2017”. En ‘Ajudes a escoles de música’ la retenció és de706.080 euros però les ajudes a estos centres han passat de 5,4 milions previstos en 2015 -5,3 milions executats- a 6,8 milions en 2016. Ara l’augment se situa en 694.000 euros, de manera que passaran de 5,4 milions a 6,1 milions, una pujada del 13%. Finalment, figuren alhora 167.700 euros en retencions de la línia Foment i suport a la R+D+I Sanitària.
L’acord també aborda modificacions en l’aportació de les entitats públiques minorant les retencions previstes a l’IVAM (de 367.390€ a 166.785) i el Consorci de Museus, que passa de 213.930 a 57.930€.