13.02.2018 - 19:57
|
Actualització: 13.02.2018 - 20:14
El congrés espanyol ha aprovat amb els vots del PSOE, Podem, ERC, PDECat i PNB una iniciativa del grup de Pablo Iglesias que emplaça el govern espanyol a no renovar la concessió de cinc trams de l’AP7 i l’AP2 de Catalunya, que caduquen entre el 2019 i 2021. Són el Tarragona-València –que expira el 31 de desembre del 2019–, el Montmeló-La Jonquera –31 d’agost del 2021–, el Barcelona-Tarragona –31 d’agost del 2021–, el Montmeló-El Papiol –31 d’agost de 2021– i el Saragossa-Mediterrani –31 d’agost del 2021–.
Ciutadans i el PP s’han abstingut. Els populars perquè tot i que defensaven també que no es renovin aquestes concessions volien deixar oberta la porta a qualsevol decisió posterior sobre la seva explotació per part del ministeri de Foment. ERC ha incorporat al text un punt addicional perquè no s’incrementin les tarifes i preus dels peatges als trams Tarragona-València i Tarragona-La Jonquera de l’AP7 i Saragossa-Mediterrani de l’AP2, entre altres. Amb tot, la iniciativa és una proposició no de Llei, i per tant no és d’obligat compliment per part del govern espanyol, ni implica tampoc una hipotètica futura gratuïtat de les autopistes, que podrien quedar a mans de l’estat però amb els peatges actius.
El text que ha quedat aprovat estableix que no s’ampliaran els períodes de cap concessió de les actuals autopistes de peatge a mesura que vagin assolint el final del període concessional en els pròxims anys, de manera que la seva explotació es dugui a terme de forma directa per part del sector públic.