18.05.2023 - 18:27
|
Actualització: 18.05.2023 - 21:25
El congrés espanyol ha aprovat la llei de creació de l’autoritat administrativa de defensa del client financer, un nou organisme que centralitzarà els serveis de reclamacions del Banc d’Espanya, la Comissió Espanyola del Mercat de Valors (CNMV) i la Direcció General d’Assegurances i Fons de Pensions. La llei ha obtingut 186 vots a favor (PSOE, Unides Podem, ERC, PDECat, Ciutadans, PNB, EH Bildu i Més País), 47 en contra (Vox) i 95 abstencions (PP i Junts). La iniciativa passarà ara al senat espanyol, que haurà d’aprovar-la definitivament.
La nova autoritat té com a finalitat “resoldre reclamacions contra incompliments de les normes de conducta, bones pràctiques i usos financers o sobre el caràcter abusiu de clàusules contractuals” per a restituir o reparar els drets dels clients.
Els ciutadans, tanmateix, hauran de presentar en primera instància la reclamació als serveis d’atenció als clients de les entitats financeres, i tan sols en cas que no sigui atesa favorablement podran acudir a l’organisme, que “podrà acordar la devolució de les quantitats indegudament cobrades per l’entitat financera més els interessos legals”.
L’incompliment de les resolucions vinculants per part de les entitats financeres podran constituir infraccions que comportaran, com a màxim en casos greus, multes de fins a dos milions d’euros.