02.10.2023 - 20:32
|
Actualització: 02.10.2023 - 20:36
En una entrevista publicada avui a Bloomberg, el cofundador i director executiu d’Airbnb, Brian Chesky, ha admès que el model de negoci de la companyia està obsolet i ha augurat canvis estructurals en la forma en què opera l’aplicació, que ha patit un 2023 ple de reversos comercials.
“Hem de començar endreçant casa nostra”
“Hem de començar endreçant casa nostra“, ha admès Chesky a l’entrevista. “Hem d’assegurar-nos que els apartaments que oferim siguin bons, que el nostre servei d’atenció al client funciona bé i que els preus que cobrem siguin baixos. Una volta hàgim arreglat aquesta base podrem tornar a desenvolupar coses noves i emocionants”, ha afegit.
A l’entrevista, Chesky –conegut pel seu tarannà generalment optimista– ha entonat un discurs càndid i ha admès que la companyia ha de repensar el seu model de negoci. “El nostre sistema va ser dissenyat per a una companyia molt més petita que ha crescut extraordinàriament”, ha explicat. I ha afegit: “Per explicar-ho amb una metàfora, és com si mai n’haguéssim posat els fonaments. Tenim una casa amb quatre pilars quan en necessitem deu”.
Crítiques de propietaris i usuaris
Les declaracions de Chesky arriben després d’un any en què la companyia s’ha hagut d’enfrontar a les crítiques creixents de tant d’usuaris que cerquen allotjament a través de l’aplicació com de propietaris que l’empren per a llogar les seves propietats. Els usuaris denuncien que les obligacions que els propietaris imposen sobre els seus clients sovint són excessives –per exemple, els demanen de netejar el bany de forma íntegra si no volen pagar una penalització– o bé que els preus dels apartaments que apareixen a l’aplicació sovint poden ser enganyosos, perquè els propietaris poden imposar clàusules addicionals que no apareixen al preu per nit –per exemple, un càrrec de neteja– però que n’augmenten el cost total considerablement. També denuncien que alguns propietaris tendeixen a cancel·lar unilateralment les reserves a poques hores vistes, deixant-ne els clients sense opcions d’allotjament.
Els propietaris, per la seva banda, denuncien que els seus marges de benefici són com més va més baixos, i alguns fins i tot denuncien que la popularitat de l’aplicació ha generat una bombolla especulativa en el mercat del lloguer vacacional de curta durada.
Les crítiques d’aquests dos grups deixen el director general d’Airbnb en una posició difícil des d’un punt de vista estratègic: ha d’aconseguir rebaixar els preus dels lloguers per a atraure més clients, però ha de procurar que aquesta rebaixa no afecti els marges de benefici d’uns propietaris com més va més descontents pel rendiment dels seus actius. “Volem que els preus es moguin i que siguin més competitius en relació amb els hotels. Això és molt important”, ha explicat Chesky. I ha afegit: “Els nostres propietaris solen fer més diners quan ofereixen condicions més bones”.
Dóna per perdut el mercat de Nova York
Quant a Nova York, un l’ajuntament ha imposat aquest estiu unes restriccions que pràcticament acaben amb els lloguers a curt termini que constitueixen el gruix del negoci d’Airbnb. L’any passat, la companyia va obtenir uns ingressos de 42 milions de dòlars a la ciutat, equivalent a un 0,5% dels seus ingressos totals.
Per a fer front a les restriccions, Chesky ha promès de fer la transició cap a “experiències” més enllà del lloguer de propietats. “Hi ha altres serveis que podríem impulsar a Nova York”, ha dit. I ha suggerit que els visitants que vulguin allotjar-se a la ciutat però vulguin fer-ho en un Airbnb segurament hauran d’allotjar-se en una propietat de l’estat veí, Nova Jersey.