13.07.2015 - 17:48
|
Actualització: 18.07.2015 - 17:59
El català ha crescut com a llengua de consum de llibres, cinema i teatre. Segons dades de l’enquesta Òmnibus 2015, realitzada pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), un 35,4% dels catalans prefereix la llengua catalana alhora de llegir llibres, xifra que suposa 3,8 punts percentuals més que a la darrera onada de l’any passat; un 22% la tria per consumir cinema, 1,1 punts més que l’any passat, i és la llengua preferida per anar al teatre per a un 37,5% de la població, 3 punts més que en l’enquesta anterior. Així, els consumidors cada vegada es posicionen més clarament pel que fa a les seves tries lingüístiques en aquests tres casos.
Pel que fa la música, un 49,4% dels catalans prefereix escoltar música en versió original (7,4 punts més que l’any passat), tot i que a un 25,9% li és indiferent la llengua en què escolta música.
L’enquesta Òmnibus 2015 s’ha dut a terme en un únic sondeig i els resultats s’han comparat amb els de les tres onades de l’enquesta Òmnibus 2014. L’estudi revela dades sobre consum i hàbits culturals com ara les activitats culturals més freqüentades pels catalans: el cinema (45,5%); museus i exposicions (33,3%); festes tradicionals (30,2%); xerrades i conferències (29,3%), i monuments i jaciments (26,7%).
Descens de la despesa cultural
Segons l’enquesta, un 56% ha reduït la despesa en productes i serveis culturals. Pel que fa al consum cultural mitjançant Internet, un 57% accedeix a més continguts en línia gratuïts, i un 19,4% accedeixen a més continguts en línia de pagament. A més, un 58,5% busca ofertes per anar al teatre, al cinema i als concerts, i un 47,7% només va al cinema o al teatre si pot obtenir descomptes. D’altra banda l’estudi revela que un 32,1% dels catalans ha incrementat les visites a les biblioteques.
Pel que fa la participació cultural, segons l’estudi un 21,6% dels enquestats pertany a alguna associació cultural, un 14,2% hi participa activament. El percentatge global dels que pertanyen a alguna associació baixa 0,9 punts des de la segona onada de l’any passat, però el grau de participació activa creix 1,1 punts.